Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Scénic ZEV H2

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-06-2008

Nissan en Renault hebben samen twee prototypes ontwikkeld van een elektrische Scénic met een brandstofcel aan boord, die helemaal rijdensklaar zijn.

Brandstofcelauto's zijn niet langer een futuristisch idee voor de verre toekomst, en wel om twee redenen: het uitbreiden van de infrastructuur voor de verdeling van waterstof en een betere beheersing van de kosten en van de fabricatie van de technische onderdelen. Zo is de Scénic ZEV H2 op basis van een Renault Grand Scénic een erg "af" product geworden. De vijfzitter werd ontwikkeld in samenwerking met Nissan, dat de brandstofcel heeft geleverd, naast de hogedruktank voor de waterstof en de lithium-ionbatterij. Het hele project is afgerond in vijftien maanden, testwerk inbegrepen.

De onderkant van de Scénic werd aangepast om de hele waterstofinstallatie te kunnen omvatten. Om dezelfde reden is de vloer liefst zes centimeter hoger geplaatst. De ZEV H2 is een potige 300 kilo zwaarder (1.850 kilo) dan een Scénic 1.9 dCi. In het dashboard worden de druk in de waterstoftank en de temperatuur van de brandstofcel weergegeven. Verder kan je er ook de sturing van de energiecyclus volgen.

Het aandrijvingssysteem van de waterstof-Scénic bestaat uit vijf onderdelen: een tank onder de koffer, de brandstofcel onder de voorstoelen, een vermogensregelaar en een elektromotor onder de motorkap en een batterijpack tussen de tank en de achterbank. De auto kent vijf werkingsmodi. Bij het vertrekken of in stadsverkeer wordt de elektromotor door de batterijen gevoed. Bij stabiele snelheden (op de snelweg) komt de voeding voor de motor rechtstreeks van de brandstofcel en gaat de overtollige elektriciteit naar de batterijen. De batterijen en de brandstofcel leveren samen energie aan de motor wanneer forse prestaties worden gevraagd. Bij stilstand ten slotte blijft de waterstofmodule elektriciteit aan de batterij leveren en bij het afremmen wordt bewegingsenergie gerecupereerd zoals in een hybride auto.

De Scénic ZEV H2 heeft vermogenscapaciteit van 90 kW (ongeveer 120 pk) en een koppel van 280 Nm. Via een CVT-automaat worden de voorwielen aangedreven. Hij haalt een top van 160 km/h en spurt naar 100 km/hin 14,7 seconden, wat niet bijster snel is, maar dankzij het permanent aanwezige koppel zijn de hernemingen levendiger. Met een volle tank van 3,7 kilo waterstof onder een druk van 350 bar geraakt de Scénic ongeveer 350 kilometer ver. In een later stadium zou het rijbereik moeten kunnen worden uitgebreid met 150 kilometer door de maximale druk in de tank te verhogen tot 700 bar. Maar het meest opmerkelijke is dat deze auto volgens Renault en Nissan perfect dagelijks bruikbaar is. Daarbij stoot hij enkel waterdamp uit en natuurlijk de warmte die zijn aandrijvingsgeheel veroorzaakt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten