Onder de noemer "Renaulution" presenteert Renault de strategische lijn die ze de komende vijf jaar zullen volgen. Daarbij spreekt de Franse constructeur over een "Nouvelle Vague", waarbij ze focussen op groene technologie, op schone energie en op servicediensten (connectiviteit). Wat het gamma betreft, zal Renault zijn elektrificering opvoeren en de mix proberen verbeteren. Parijs wil zijn leiderspositie in het B-segment (de Clio-klasse) versterken en zijn weer op nummer 1 komen in het C-segment (de Mégane-klasse). Tegen 2025 wil Renault 14 nieuwe modellen lanceren, waarvan er 7 volledig elektrisch zullen zijn en 7 zich situeren in het C/D-segment.
>>> Wat betekent Renaulution voor Alpine?
>>> Wat betekent Renaulution voor Dacia?
De drie pijlers
1. Op "Renaulution" stelt Renault "Software République" voor, een ecosysteem dat de mobilitet van de volgende generatie wil garanderen via het ontwikkelen van expertise. De Franse constructeur wil Europese knowhow opbouwen, in samenwerking met stichtende leden en toekomstige partners, op het vlak van belangrijke technologieën. Daarbij noemen ze onder meer big data, artificiële intelligentie en cyberbeveiliging.
2. Renault wil ook toonaangevend worden in de energietransitie. Bovenop de hybride E-Tech-technologie die in 2020 uitgerold werd, komt Parijs ook met nieuwe productfamilies met een volledig elektrische aandrijving. Die baseren zich op de specifieke platformen CMF-EV en CMF-B-EV. Er is ook sprake van waterstofoplossingen voor de lichte bedrijfsvoertuigen, met als doel een zo groen mogelijke mix te bereiken. Renault zegt ook de consumptiecyclus te willen doorbreken door tweedehandswagens een nieuw leven te geven door ze te herwerken (zoals lichte bedrijfswagen op diesel ombouwen naar biogas op pure EV).
3. In 2022 introduceert Renault de nieuwe generatie "My Link", een infotaintmentsysteem met geïntegreerde Google-diensten. De Franse autobouwer wil de beste connectiviteit combineren met de handigse hightech-mogelijkheden. En dat aan de grote massa.
R5 Prototype
De Renault 5 Prototype die de Franse constructeur tijdens "Renaulution" presenteert, moet die toekomstambities een gezicht geven. Het is een knipoog naar de R5 die verkocht werd tussen 1972 en 1985 (de eerste generatie) en tussen 1984 en 1996 (de tweede generatie). De stadswagen zou opgevolgd worden door de Clio, die inmiddels aan zijn vijfde generatie toe is. Met de R5 Prototype wil Renault de ziel van het verleden linken aan de ambities voor de toekomst, door te tonen dat de elektrische auto van de toekomst opgewekt, pittig en bereikbaar zal zijn. Die retromoderne toets merk je ook in het koetswerkontwerp, dat een heleboel designdetails van het originele model overneemt. Maar de aandrijving is 100% elektrisch en de gebruikte multimediatechnologie hypermodern.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!