De conceptcar 9-X BioHybrid moet ons tonen waar Saab naartoe wil met deze vijfdeurs berline, die zijn kansen wil wagen in het segment waar de Volvo C30, de Audi A3 en de BMW 1-reeks het mooie weer maken. Het ontwerp is gebaseerd op twee conceptstudies, de Aero X en de 9X, die zelf hun inspiratie vonden bij de luchtvaart. Dat zie je zowel in de cockpit als aan de buitenkant, met de actieve achterspoiler. Saab besteedde veel aandacht aan een zo vlot bereikbaar mogelijke koffer. Bovendien is deze Zweed een E85-hybridemodel dat zowel op elektriciteit als op biobenzine rijdt.
Meer details
De Zweedse vijfdeurs wordt aangedreven door een 1.4 turbomotor met vier cilinders en directe injectie. Op bio-ethanol (E85) ontwikkelt dit blok 200 pk en 280 Nm, op benzine dalen deze cijfers tot 170 pk en 230 Nm. De 1.4 wordt gekoppeld aan een elektrische motor van 14 kW die zijn elektriciteit uit Lithium-ionbatterijen puurt. Zoals gebruikelijk wordt energie teruggewonnen bij het remmen.
De 9-X op biobrandstof legt het sprintje naar 100 km/h af in 7,9 seconden tegenover 8,3 seconden wanneer hij op benzine rijdt. De maximumsnelheid bedraagt respectievelijk 216 km/h en 192 km/h. De hybridemodule helpt de wagen tijdens het optrekken om zo de uitstoot te verminderen en bij stilstand legt deze module bovendien de motor stil. De transmissie is een gerobotiseerde zesbak.
Net zoals jachtvliegtuigen of extreme sportwagens is deze Saab uitgerust met een achterspoiler die tegelijk dienst doet als remklep. Zo komt hij tevoorschijn bij 70 km/h om de weerstand te verminderen. Wanneer de bestuurder daarentegen moet remmen aan snelheden hoger dan 100 km/h klapt de spoiler uit om de aërodynamische druk op de achterkant van de auto te verhogen.
In de cockpit van deze vierzitter zien we een vereenvoudigde middenconsole. De bedieningsknoppen werden herschikt en de sfeer aan boord kan aangepast worden met behulp van de binnenverlichting. De 9-X is er eveneens op voorzien om draadloze interfaces te installeren die overal in de auto kunnen geplaatst worden. En vervolgens is er de kofferklep die toegang biedt tot een koffer waarover de Saab-ingenieurs ook niet snel uitgepraat zullen zijn. De klep opent en sluit elektrisch. De bodem is bedekt met een materiaal dat dankzij zijn textuur de bagage goed op zijn plaats houdt. Tot slot is de laadruimte uitgerust met een systeem dat in-en uitladen vergemakkelijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!