Smart zoekt het hogerop. En neem dat gerust letterlijk, want de stadswagenspecialist waagt zich aan een SUV. Het productiemodel wordt voorafgegaan door deze Concept #1, die zijn publieksdebuut beleeft op de IAA van München 2021. Mercedes is verantwoordelijk voor het design van de SUV, de elektrische aandrijftechnologie en het als blauwdruk gebruikte EV-platform komen van Geely. Sinds 2019 heeft de Chinese constructeur 50% van Smart in handen.
Productieversie in 2022
Met een lengte van 4,29 meter en een hoogte van 1,70 meter is de Smart SUV Concept #1 een stuk groter dan we van het merk gewoon zijn. Ook het design evolueert, een beetje zoals we dat eerder zagen bij Mini en de Countryman. Het met een gigantisch panoramadak gezegende koetswerk combineert frameloze deuren (met suicide doors achteraan) met stevige 21-duimsvelgen. Er zijn geen B-stijlen, wat er samen met de lange wielbasis (2,75 meter) voor zorgt dat het makkelijk instappen is. Zoek niet naar een achterbank, de Smart Concept #1 doet het met twee aparte achterstoelen. Net zoals de achterlichtblokken bulkt ook het interieur van Mercedes-achtige designdetails.
Technische gegevens communiceert Smart niet. We weten enkel dat de elektrische SUV op de SEA-archtitectuur van Geely bouwt, dat is de technische basis die ook Lynk&Co en Volvo gebruiken. De productie van de Smart SUV staat gepland voor 2022, in de nieuwe fabrike van Xian. Er is sprake van een productiecapaciteit van 150.000 exemplaren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!