Subaru Tecnica International (STI), de sporttak van de Japanse constructeur, is ook bezig met het bestuderen hoe de motorsport er zal uitzien in een koolstofneutrale vorm. Deze E-RA Concept moet daar alvast een voorproefje van geven. Het is een compacte racewagen met stijltrekken van Subaru, zonder echt gebaseerd te zijn op een huidig model.
800 kW
Onder de 'kap' zit er niet één, niet twee, niet drie, maar liefst 4 elektromotoren. Ze zitten ook niet onder de kap, maar wel rechtstreeks verbonden aan de vier wielen, waardoor het vermogen via torque vectoring steeds naar het wiel met het meeste grip kan worden gestuurd voor maximale tractie en controle over de stuurhoek. Het totale vermogen van die elektromotoren is maar liefst 800 kW, ofte 1.088 pk, en ze worden gevoed door een 60 kWh grote batterij. Volgas houdt de batterij het dus 4,5 minuten uit. Om maar te zeggen dat de E-RA Concept niet voor uithoudingsraces is bedoeld.
VW ID.R achterna?
Nee, het "eerste doel" van de STI E-RA Concept is om een snelle rondetijd neer te zetten op de Nürburgring, waar er gelukkig ook geremd en dus geregenereerd kan worden. Subaru wil in eerste instantie onder de 6 minuten 40 seconden duiken, wat gezien de cijfers zeker mogelijk lijkt. De Volkswagen ID.R, die slechts 680 pk heeft maar wel een meer uitgewerkte aerodynamica lijkt te hebben, haalde in 2019 een tijd van 6'05"335. Zou dat record binnenkort verslagen kunnen worden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!