Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota Auris HSD Full Hybrid Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-09-2009

Vanaf de tweede helft van 2010 zal er van de Toyota Auris ook een hybride versie bestaan. Het eerste prototype daarvan wordt in Frankfurt voorgesteld.

De zuinigste Auris van het moment, de 1.4 D-4D met 90 pk, stoot 130 gram CO2 per kilometer uit. Wanneer de Auris HSD komt (Hybrid Synergy Drive), wordt die echter met grote voorsprong de zuinigste, want die duikt net onder de grens van 100 g/km. In Europa wordt hij de eerste hybride Toyota naast de Prius, maar tegen 2020 zou het hele gamma "gehybridiseerd" zijn.

De Auris HSD gebruikt dezelfde 1.8-verbrandingsmotor van 98 pk als in de Prius die wordt gekoppeld aan een elektromotor van liefst 60 kW (80 pk). Die combinatie laat de vijfdeursberline naar 100 km/h spurten in minder dan 10 seconden. De bestuurder kan het hybride systeem zelfstandig laten werken, of zelf kiezen uit drie programma's: Power, Eco en EV. Die laatste is een 100 procent elektrische modus, die kortstondig (2 kilometer) en aan maximum 50 km/h werkt.

Om het verbruik verder te drukken, sleutelde Toyota aan de stroomlijn van de hybride Auris, met een 20 millimeter verlaagde ophanging, hertekende bumpers, een specifieke bodembekleding en een diffuser achteraan. De velgen hebben eveneens een ontwerp met een lagere luchtweerstand en zijn geschoeid met banden met lage rolweerstand.

Op het dak van de concept-car zijn duidelijk zonnepanelen te zien. Die dienen net als in de Prius om het interieur te koelen wanneer de auto geparkeerd is, maar kunnen eventueel ook stroom leveren om een gsm of mp3-speler op te laden. In de verdere toekomst wil Toyota die panelen krachtiger maken, zodat ze zelfs de batterij van de auto kunnen herladen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten