De zuinigste Auris van het moment, de 1.4 D-4D met 90 pk, stoot 130 gram CO2 per kilometer uit. Wanneer de Auris HSD komt (Hybrid Synergy Drive), wordt die echter met grote voorsprong de zuinigste, want die duikt net onder de grens van 100 g/km. In Europa wordt hij de eerste hybride Toyota naast de Prius, maar tegen 2020 zou het hele gamma "gehybridiseerd" zijn.
De Auris HSD gebruikt dezelfde 1.8-verbrandingsmotor van 98 pk als in de Prius die wordt gekoppeld aan een elektromotor van liefst 60 kW (80 pk). Die combinatie laat de vijfdeursberline naar 100 km/h spurten in minder dan 10 seconden. De bestuurder kan het hybride systeem zelfstandig laten werken, of zelf kiezen uit drie programma's: Power, Eco en EV. Die laatste is een 100 procent elektrische modus, die kortstondig (2 kilometer) en aan maximum 50 km/h werkt.
Om het verbruik verder te drukken, sleutelde Toyota aan de stroomlijn van de hybride Auris, met een 20 millimeter verlaagde ophanging, hertekende bumpers, een specifieke bodembekleding en een diffuser achteraan. De velgen hebben eveneens een ontwerp met een lagere luchtweerstand en zijn geschoeid met banden met lage rolweerstand.
Op het dak van de concept-car zijn duidelijk zonnepanelen te zien. Die dienen net als in de Prius om het interieur te koelen wanneer de auto geparkeerd is, maar kunnen eventueel ook stroom leveren om een gsm of mp3-speler op te laden. In de verdere toekomst wil Toyota die panelen krachtiger maken, zodat ze zelfs de batterij van de auto kunnen herladen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!