In 2022 nam Toyota deel aan de Super Taikyu-races in Japan met een GR Corolla H2 op waterstof. In Brussel presenteerde Toyota ook een waterstofaangedreven Yaris GR, die afgelopen augustus tijdens de Ypres Rally werd gedemonstreerd. In dezelfde geest start het Japanse merk tests met dit Corolla Cross H2 prototype. Het bijzondere van deze auto's is het gebruik van een interne verbrandingsmotor. We hebben het dus niet over een elektrische auto aangedreven door een brandstofcel. In plaats daarvan hebben we het over een "interne verbrandingsmotor" waarin benzine wordt vervangen door waterstof.
Driecilindermotor
Onder de motorkap van de Corolla Cross H2 Concept hebben de Japanse ingenieurs de 1,6 liter-turbo met directe injectie onder hoge druk van de waterstof van de Corolla GR competitieauto geïnstalleerd. Voor de opslagtanks heeft Toyota echter gekozen voor de oplossing van de Mirai, die op een brandstofcel werkt.
De Corolla Cross H2 met waterstofmotor wordt doorontwikkeld, met name op de openbare weg, maar ook digitaal en in de competitie. Het merk begint binnenkort met wintertesten in het noorden van Japan. Het doel is een auto met waterstofmotor, vijf zitplaatsen en een behoorlijke kofferbak op de markt te brengen. Bovendien zal Toyota blijven werken aan "koolstofneutrale" oplossingen, d.w.z. door waterstof aangedreven brandstofcel en elektrische auto's op batterijen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!