Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota FCHV-adv

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-06-2008

Toyota werkt momenteel aan een hybride voertuig met een nieuw type van brandstofcel, waarbij met name de interferentie van het water in het systeem wordt verminderd.

De Toyota FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle-advanced) is nog volop in ontwikkeling, maar het prototype ziet er veelbelovend uit op het vlak van rijbereik en inzetbaarheid. Dit brandstofcelmodel heeft volgens de gegevens van de constructeur namelijk een rijbereik van meer dan 800 kilometer met een volle waterstoftank. Het geheim van zijn polyvalentie: de MEA-module (Membrane Electrode Assembly). De Japanse ingenieurs hebben zich toegelegd op het probleem dat het intern geproduceerde water bij lage temperaturen interfereert met de productie van elektriciteit in de MEA. Door deze problematiek te omzeilen zijn ze erin geslaagd het gebruik van een brandstofcelauto in moeilijke klimatologische omstandigheden te vergemakkelijken. Deze Toyota kan namelijk ook starten en rijden in een koude omgeving, tot bij temperaturen van -30 graden Celsius.

Het rijbereik waarmee deze 122 pk en 260 Nm sterke brandstofcelauto uitpakt, is ongezien. Met zijn 156 liter waterstof, die wordt opgeslagen onder een druk van 70 MPa (700 bar), kan de FCHV-adv 830 kilometer afleggen, tegenover maximaal 330 kilometer voor de basis-FCHV met 148 liter. De topsnelheid bedraagt 155 km/h. Dit resultaat is te danken aan de verbeterde prestaties van de brandstofceleenheid en van het systeem dat de remenergie recupereert. De ingenieurs hebben er ook aan gedacht om het hulpsysteem zuiniger te laten omspringen met energie. Tot slot werd de levensduur van de brandstofcel verbeterd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten