De Toyota FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle-advanced) is nog volop in ontwikkeling, maar het prototype ziet er veelbelovend uit op het vlak van rijbereik en inzetbaarheid. Dit brandstofcelmodel heeft volgens de gegevens van de constructeur namelijk een rijbereik van meer dan 800 kilometer met een volle waterstoftank. Het geheim van zijn polyvalentie: de MEA-module (Membrane Electrode Assembly). De Japanse ingenieurs hebben zich toegelegd op het probleem dat het intern geproduceerde water bij lage temperaturen interfereert met de productie van elektriciteit in de MEA. Door deze problematiek te omzeilen zijn ze erin geslaagd het gebruik van een brandstofcelauto in moeilijke klimatologische omstandigheden te vergemakkelijken. Deze Toyota kan namelijk ook starten en rijden in een koude omgeving, tot bij temperaturen van -30 graden Celsius.
Het rijbereik waarmee deze 122 pk en 260 Nm sterke brandstofcelauto uitpakt, is ongezien. Met zijn 156 liter waterstof, die wordt opgeslagen onder een druk van 70 MPa (700 bar), kan de FCHV-adv 830 kilometer afleggen, tegenover maximaal 330 kilometer voor de basis-FCHV met 148 liter. De topsnelheid bedraagt 155 km/h. Dit resultaat is te danken aan de verbeterde prestaties van de brandstofceleenheid en van het systeem dat de remenergie recupereert. De ingenieurs hebben er ook aan gedacht om het hulpsysteem zuiniger te laten omspringen met energie. Tot slot werd de levensduur van de brandstofcel verbeterd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!