Toyota is een fervent voorstander van waterstof. Als een van de weinige constructeurs die een voor iedereen beschikbaar brandstofcelmodel te koop aanbiedt, zet het Japanse bedrijf door met het prototype Hilux Hydrogen, dat in zijn definitieve versie is onthuld. Het project werd eind 2022 gepresenteerd. De voorbereidende werkzaamheden begonnen echter op 5 juni vorig jaar. Drie weken later was het eerste exemplaar van het prototype klaar. Toyota gaat er nu 10 klaarmaken om te testen.
De pick-up wordt aangedreven door een elektromotor met brandstofcel in plaats van een verbrandingsmotor. Het voertuig werd in het Verenigd Koninkrijk onthuld in de fabriek in Derby, maar een deel van de ontwikkeling vond plaats in Toyota's R&D-centrum in Zaventem. Het eindresultaat is een 4x4 die 600 km kan rijden tussen twee tankbeurten met H2.
Bufferbatterij
Het systeem dat in de Toyota Hilux, is afkomstig van de Toyota Mirai, die een berline is. Toch konden de componenten worden geïntegreerd in de pick-up, met name door de ruimte die overbleef na het verwijderen van de verbrandingsmotor te optimaliseren. Zo wordt de waterstof wordt opgeslagen in drie hogedruktanks die op het chassis zijn gemonteerd. Ze bieden een bereik van "meer dan" 600 km. Toyota beweert dat dit onmogelijk zou zijn met een batterij-elektrisch systeem.
Maar er is wel een accu. Die 'hybride' buffer werkt als een regulator tussen de brandstofcel onder de vloer van de laadbak en de motor. Ze slaat dus de elektriciteit op die de brandstofcel aan boord produceert om de motor vloeiend van energie te voorzien. Toyota heeft geen indicatie gegeven over het vermogen van het voertuig.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!