Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota Yaris GR H2: verbrandingsmotor op waterstof

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-12-2021

Waterstof hoeft niet per se gepaard te gaan met een brandstofcel. Het gas kan ook worden gebruikt in een verbrandingsmotor. Zoals in het prototype Yaris GR H2 dat Toyota in Brussel onthulde.

Tijdens het ‘Kenshiki Forum’ heeft Toyota op zijn Europese hoofdzetel in Brussel een bijzondere Yaris onthuld. Hij loopt op waterstof, maar zonder brandstofcel. Net als andere constructeurs experimenteert Toyota met een oplossing die opnieuw in de mode is: de verbrandingsmotor op waterstof. Dit Yaris GR H2-prototype erft rechtstreeks technologieën die werden ontwikkeld voor de competitie in een Corolla Sport die eveneens waterstof verbrandt.

Water

De motor is een is een drukgevoede driecilinder van 1,6 liter die identiek is aan de G16E-GTS van de race-Corolla. De Yaris GR kan dus rekenen op een verbrandingsmotor met een brandstof- en injectiesysteem dat werd aangepast voor het gebruik van waterstof als brandstof. Dat gas verbrandt namelijk sneller dan benzine. Het heeft bovendien het voordeel dat het schoon is: de uitstoot is water en ook wel een beetje NOx, maar in zeer kleine hoeveelheden. Wil de cirkel deugdelijk zijn, dan moet de waterstof worden geproduceerd met hernieuwbare energie. Toch blijft dit een te onderzoeken oplossing voor het terugdringen van broeikasgassen en uitstoot in het algemeen.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten