Zelfs al is hij officieel nog een concept, toch bewijst zijn aanwezigheid op het salon van Parijs dat hij tegen de lente van 2009 in productie gaat. Deze nieuwe GTI heeft 210 pk, tegenover 200 pk in zijn voorganger. Het koppel van de 2.0-turbomotor is 280 Nm gebleven. Ondanks zijn extra vermogen, werd hij toch zuiniger, want het normverbruik bedraagt slechts 7,5 l/100 km (178 g/km CO2, tegenover 189 gram voordien). Wat de prestaties betreft, kan deze nieuwe GTI naar 100 km/h spurten in slechts 7,2 seconden en wordt hij de snelste Golf GTI ooit met een topsnelheid van 239 km/h.
Het onderstel van de Golf VI is uiteraard aan deze betere prestaties aangepast, met herijkte veren, schokdempers en antirolstangen. De Golf GTI doet voor het eerst een beroep op een elektronisch sperdifferentieel dat is gekoppeld aan een nieuwe generatie ESP. Het sportonderstel werd bovendien 22 millimeter verlaagd. Als optie zijn adaptieve schokdempers (ACC) verkrijgbaar. Zoals het een goede GTI betaamt, krijgt ook deze zesde generatie een radiatorrooster met een rode omlijsting. Verder krijgt hij andere koplampen en verduisterde achterlichten en een diffusor met twee verchroomde uitlaatpijpen.
Het interieur van de GTI onderscheidt zich van dat van de "gewone" Golf VI door een stuurwiel met afgplatte onderkant en sportstoelen met geruite stof. De nieuwe Golf GTI wordt aan het publiek getoond op het salon van Parijs naast de standaard Golf VI.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!