Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Golf TDI Hybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-03-2008

Ook VW studeert op hybridetechnologie. Een eerste vingeroefening op dat vlak is een Golf die slechts 89 g/km uitstoot.

Deze Golf koppelt een 1.2 TDI met 75 pk aan een elektromotor met 27 pk en VW's nieuwe zeventraps DSG. Bij lage snelheden kan de Golf op enkel elektriciteit rijden, maar meestal werken beide krachtbronnen samen. Uiteraard heeft de auto een Stop&Startfunctie die de motor stillegt bij stilstand en weer start wanneer je vertrekt. Door alle maatregelen samen zou de berline niet meer dan 3,4 l/100 km verbruiken.

Meer details<\B>

Onder de motorkap ligt dus een 1.2 TDI, een driecilinder met common railinspuiting en een turbo met variabele geometrie die 75 pk levert bij 4.000 o/m. Het maximumkoppel van 180 Nm wordt bereikt bij 2.200 o/m. De elektromotor levert 20 kW (ongeveer 27 pk) en 140 Nm. De 45 kilo lichte NiMH-batterij (202 V, 1,3 kWh) is onder de koffervloer opgeborgen. Tijdens het rijden wordt het samenspel tussen beide motoren bepaald door een centrale regeleenheid, die zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Het lage verbruik van 3,4 l/100 km betekent dat de Golf TDI Hybrid slechts 89 g/km aan CO2 uitstoot. Die zuinigheid is niet enkel te danken aan de hybride aandrijving, maar ook aan de extra efficiënte TDI en de DSG-7.

De Golf TDI Hybrid kreeg enkele uiterlijke aanpassingen. Naast de nieuwe metaalkleur Vivid Blue is hij te herkennen aan het speciale, meer gestroomlijnde radiatorrooster. Het koetswerk ligt lager bij de grond en de onderste koetswerkdelen zijn in dezelfde kleur als de rest van de auto gelakt. Verder staat de auto op specifieke, extra lichte velgen. Ten slotte is het interieur bekleed met milieuvriendelijke materialen, zoals een stoelbekleding in Rivergrass op basis van gerecycleerd polyester.

Deze Golf TDI Hybrid gaat niet productie, maar VW heeft de showauto niet zomaar voorgesteld. Tegen 2010 zou de Duitse reus hybridetechnologie gaan aanbieden. Het eerste model wordt waarschijnlijk geen Golf maar een Touareg. En nog voor er auto's met een volwaardige elektromotor in combinatie met een verbrandingsmotor in het gamma verschijnen, zal VW eerst al enkele modellen met Stop&Starttechnologie introduceren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten