De befaamde elektrische conceptcar van Volkswagen werd onthuld vóór de officiële opening van het salon van Parijs. De I.D. Concept, zoals hij gedoopt werd, zal een theoretisch rijbereik van 600 kilometer garanderen. Zijn productie staat voor 2020 op de planning.
Uniek design
De volledig elektrische auto stelt een innovatief design voor en zal dienen als basis voor alle andere elektrische modellen die vervolgens door Volkswagen gebouwd zullen worden. De conceptcar wordt aangedreven door een elektromotor van 170 pk, die op de achtertrein gemonteerd werd. Het rijbereik van de batterij zou schommelen tussen 400 en 600 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Volkswagen heeft het nog niet over het officiële gewicht, maar de auto zou de sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan 8 seconden moeten afleggen en een topsnelheid hebben van zo'n 160 km/h (begrensd). De energie zal uiteraard aangevoerd worden door een batterij die bij Volkswagen zelf gebouwd werd, welke midden in het platform ingeplant werd opdat de gewichtsverdeling zou schommelen tussen 52/48 of 50/50. Het zal naar alle waarschijnlijkheid om een lithium-ionbatterij gaan, die afgeleid werd met verschillende capaciteiten (dus met een verschillend rijbereik) zoals bij een Tesla.
Uniek
Het design is in ieder geval ver verwijderd van wat we gewoon zijn bij Volkswagen. Zo merken we meer bepaald vooraan een superkorte en sobere overhang op, een vooruitspringende motorkap, een zeer hellende voorruit, grote wielkasten met wielen van 20 duim, in het oog springende drempelelementen, schuifdeuren achteraan en een daklijn die uitloopt in een verticale achterklep van glas, duidelijk om de stroomlijn van het model te verbeteren.
Net als de Golf
Met een lengte van 4,10 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,53 meter benadert de I.D. Concept de afmetingen van de Golf. De wielbasis van de conceptcar is echter wel 13 centimeter langer. Binnenin vinden we de ruimte die beloofd werd door deze nieuwe generatie van elektrische voertuigen. Want het interieur biedt een ruimte aan die vergelijkbaar is met die van een Passat. Niet te verwaarlozen dus … De I.D. biedt vier individuele zitplaatsen aan, maar de productieversie zal een traditionelere configuratie aanbieden met dus vijf zitplaatsen. Volkswagen heeft nog niets vrijgegeven over de koffer, maar de conceptcar biedt een volume tot 980 liter met neergeklapte stoelen.
Leds als ogen
Met de conceptcar kan Volkswagen ook een nieuwe ledverlichting lanceren die het menselijke oog nabootsen. Net als een oog zouden de koplampen open- en dichtgaan afhankelijk van de omstandigheden, om de verlichting aan te passen. Een soort van biomimetica als het ware. Wanneer geparkeerd bootst de koplamp een gesloten oog na, alsof de auto aan het slapen is. Bij het starten knipperen de koplampen en doet het beeld een openend oog na. Wat de connectiviteit betreft, die is uiteraard ultramodern. Want het spreekt voor zich dat de auto in de toekomst een plaats zal zijn waarin op een geavanceerde manier gecommuniceerd zal worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!