Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Salon van Detroit: conceptcar Tiguan GTE onthuld

Geschreven door David Leclercq op 10-01-2016

Volkswagen profiteert van het salon van Detroit om de Tiguan GTE te onthullen, een oplaadbare hybrideversie van zijn middenklasse-SUV.

Na dieselgate is het niet echt een verrassing dat Volkswagen voor het Amerikaanse salon van Detroit kiest om de GTE-versie van zijn Tiguan, of de oplaadbare hybridevariant,  voor te stellen. Officieel gaat het dan nog wel om een conceptcar, maar het lijkt erop dat hij zeer dicht bij de definitieve versie staat, gezien de Golf (die al als GTE bestaat) en de Tiguan dezelfde technische basis delen.

Aangepaste GTE

Dit gezegd zijnde is niet alles helemaal hetzelfde. Het prototype Tiguan GTE maakt gebruik van een aangepaste versie van het hybridegeheel van de Golf GTE, die niet één, maar twee elektromotoren heeft, waarbij de tweede de achterwielen aandrijft en zo een continue vierwielaandrijving mogelijk maakt. Onder de motorkap vinden we nog steeds de 1.4 TSI van 150 pk die bijgestaan wordt door een elektromotor (60 pk) tussen die verbrandingsmotor en de versnellingsbak. De elektromotor die de wielen achteraan aandrijft, ontwikkelt 116 pk. Het gecombineerd vermogen komt daarmee op 225 pk met 500 Nm.

Grote batterij

De batterij van de Tiguan heeft, gezien zijn grootte, ook een grotere capaciteit dan die van de Golf GTE. De modules ontwikkelen hier 12,4 kWh en zijn in de vloer van de koffer ingeplant. De batterij is natuurlijk oplaadbaar via het stroomnetwerk, maar ook via de elektromotor vooraan, die dient als generator. Volledig opgeladen kondigt Volkswagen een elektrisch rijbereik van ongeveer 30 kilometer aan, wat vaak genoeg is voor het overgrote deel van de forenzen als ze de auto op kantoor weer kunnen inpluggen. Maar opgelet: de maximale snelheid in elektrische modus is beperkt tot 110 km/h. Volkswagen kondigt voor alle energiebronnen bovendien een spurt van 0 tot 100 km/h in 6,4 seconden aan en een topsnelheid van 193 km/h.

Zes rijmodi

In totaal stelt de Tiguan GTE niet minder dan zes verschillende rijmodi voor, elk toegankelijk via een draaiknop op de middenconsole. Er is keuze uit onroad, offroad, sport, snow, charge en ‘battery hold’, waarbij de batterij volledig opgeladen blijft.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten