Volvo kijkt duidelijk uit naar de volgende generatie elektrische auto's, die geen platform meer moeten delen met de modellen met een verbrandingsmotor en dus vrijer zijn in hun design. Een voorproefje daarvan geeft de Zweedse constructeur met de Concept Recharge, een studiemodel dat het Volvo-design van het nieuwe elektrische tijdperk voorafgaat.
De Concept Recharge is een grote elektrische SUV, maar dan met andere verhoudingen dan we gewend zijn bij een dergelijk model. Dankzij het gebrek aan verbrandingsmotor en transmissietunnel kon de wielbasis langer worden gemaakt en de daklijn lager, aangezien de inzittenden ook in lager geplaatste stoelen zitten. Die lagere daklijn is essentieel om een fatsoenlijk rijbereik te garanderen.
Nieuw design voor nieuw tijdperk
Verder zien we een aantal elementen die zullen terugkeren op de toekomstige modellen van het merk: het gebrek aan grille, dat wordt opgevuld met een 'schild' waarin het verlichte logo geïntegreerd zit. Aan weerszijden van het schild zien we de nieuwste generatie 'hamer van Thor'-koplampen, die 'opengaan' als je de dimlichten of grootlichten inschakelt. De lidar zit boven de voorruit op het dak gemonteerd voor een optimaal overzicht. Achteraan zien we een moderne interpretatie van de typische verticale Volvo-achterlichten, die ook uitklapbare 'vleugels' krijgen om de aerodynamica te verbeteren.
Binnenin zien we een groot verticaal aanraakscherm met de volgende generatie interface, gezamenlijk ontwikkeld met Google. De rest van het dashboard is overtrokken in een zachte stof, terwijl de sierpanelen van natuurlijk hout zijn met ingewerkte verlichting. De zetels lijken op die van een salon en zijn achteraan ook instelbaar in hoogte, om iedereen een aangename zitpositie te schenken.
Nieuwe naam?
Volvo-CEO Hakan Samuelsson kon zich nog maar net inhouden om niet te verklappen dat deze Concept Recharge de voorbode is van de volgende generatie XC90, die als eerste het nieuwe EV-platform van het merk mag inluiden in 2022. Het model zal ook een nieuwe generatie batterijen krijgen. Daarnaast hintte Samuelsson ook op een nieuwe naamgeving van de volgende generatie Volvo-modellen, aangezien er minder onderscheid zal zijn tussen de SUV's en de traditionele koetswerkvormen. Misschien een mensennaam? We zullen er alleszins niet lang meer op moeten wachten.
Zero collisions
Als leider qua veiligheid, heeft Volvo zich ten doel gesteld om 0 botsingen te hebben met zijn auto's in de toekomst. Daarvoor vertrouwt het merk op actieve veiligheidssystemen op basis van lidar, bovenop de andere sensoren en camera's. Deze technologie wordt samen met Luminar ontwikkeld. Deze veiligheidstechnologie wordt als eerste op de volgende 'XC90' standaard meegeleverd, de rest van het gamma op de nieuwe elektrische architectuur van het merk moet snel volgen.
Deze systemen zijn bedoeld om autonoom rijden mogelijk te maken, maar ook om de veiligheid te verbeteren als de bestuurder de controle heeft over de auto. Volvo wil 3 interventieniveaus aanbieden: Drive, Cruise en Ride. Bij Drive is de bestuurder volledig in controle, bij Cruise kan de auto rijden onder supervisie van de bestuurder en is hij of zij dus verantwoordelijk, terwijl met Ride het systeem alles in handen heeft en ook de verantwoordelijkheid op zich neemt. De inzittenden kunnen dus andere dingen doen dan hun ogen op de weg houden.
Centrale computer
Om deze veiligheidssystemen te optimaliseren en tegelijk een maximale connectiviteit, interactiviteit en flexibiliteit in de software te kunnen bieden, ontwikkelt Volvo zijn eigen hard- en software op basis van het Core Computer-principe. Dat is een centrale unit die samen met NVidia is ontwikkeld aan de hardwarezijde en met Linux, Android, QNX, Autosar en verschillende clouddiensten voor de softwarekant. Het geheel wordt gegroepeerd onder één besturingssysteem dat intern is ontwikkeld en in 2022 zal worden gelanceerd, opnieuw op de volgende XC90. Het OS heet VCC VolvoCars OS.
Dit ontwikkelingstraject is gericht op wagens die volwaardige computers op wielen worden en voortdurend kunnen evolueren via kunstmatige intelligentie en over-the-air updates. Daarnaast spreekt Volvo ook van eventuele hardware-upgrades om de levensduur van een wagen te verlengen, aangezien een auto meestal langer meegaat dan een computer, zeker qua updates.
Batterijen en autonomie
De andere grote uitdaging voor Volvo is de autonomie en de laadsnelheid van batterijen. Daarvoor gaat Volvo tegen 2025 zijn derde generatie accupakket bouwen dat twee grote veranderingen doorvoert: de batterij wordt een integraal deel van de structuur van de auto, wat bijdraagt tot de stijfheid en veiligheid van de wagen, terwijl Volvo ook gebruik gaat maken van op maat gemaakte cellen met een hogere energiedensiteit en laadnsleheid. Die zou tot 350 kW gaan, waar nu de limiet rond de 200 kW ligt. Het doel qua rijbereik: 1.000 km in realistische omstandigheden.
Om deze batterijen ook duurzaam te maken, is Volvo een samenwerking aangegaan met Northvolt om zijn batterijen intern en lokaal te ontwerpen, ontwikkelen en produceren. De nieuwe op maat gemaakte cellen komen in 2022, een batterijfabriek met een capaciteit van 15 GWh/jaar komt in 2023, met nog een fabriek van 50 GWh/jaar die in 2026 het levenslicht ziet. Die laatste fabriek moet ook maximaal inzetten op recyclage om zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen nodig te hebben en tegelijk de productiekost te verlagen, wat ook een gunstige impact moet hebben op de verkoopprijs van de elektrische modellen.
Gebruikersinterface
Om de bovengenoemde elementen optimaal te benutten, wil Volvo een nieuwe gebruikersinterface aanbieden die op 3 pijlers steunt: eenvoud, sereniteit en veiligheid. De interface draait dus op de displays die we al zagen op de Concept Recharge, met een groot verticaal display, digitale tellers en een head-up display. Iets wat we ook al zien bij de concurrentie. Volvo wil zich echter onderscheiden met een vereenvoudigde interface en enkel de essentiële informatie in zicht. Daarnaast moet de interface zo intuïtief mogelijk zijn met een duidelijke hiërarchie voor de functies.
VolvoCars OS is samen met Android ontwikkeld en moet een 'Scandinavische' ervaring bieden, met rust of sereniteit als sleutelwoord. De bediening moet vloeiend zijn en de functies en diensten gericht op de behoeften van de klant. Daarnaast moet het platform van Volvo ook goed moeten communiceren met de omgeving van de eigenaar: zijn smart devices, zijn huis, enzovoort.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!