In 2012 zal de Volvo V60 diesel ook als hybride verkrijgbaar zijn. Het prototype, dat onthuld wordt in Genève, is veelbelovend. De Zweed gebruikt een D5-dieselmotor van 215 pk die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en die de voorwielen aandrijft, en een elektrische motor van 70 pk in de achteras. De twee krachtbronnen leveren een koppel van respectievelijk 440 Nm en 200Nm. Daarmee moet de auto in verschillende situaties uit de voeten kunnen: elektrische ritten in de stad, snelwegtrajecten, een gevarieerd parcours of zelfs een licht offroad terrein (zie video hieronder).
Op de middenconsole bieden drie knoppen de bestuurder de keuze tussen de verschillende aandrijfmodi. De modus Pure schakelt de verbrandingsmotor uit. Het lithium-ionbatterijpakket van 12 kWh biedt dan, indien het volledig is opgeladen aan een stopcontact, een rijbereik van 50 kilometer in elektrische modus, zonder enige vorm van uitstoot. De Hybrid-modus combineert standaard de twee motoren, afhankelijk van de omstandigheden. In deze stand kondigt Volvo een verbruik aan van 1,9 l/100km, oftewel 49 gram CO2/km. De Power-modus ten slotte spreekt beide motoren maximaal aan om bijvoorbeeld in te halen. In dat geval sprint de auto in 6,9 seconden van nul naar 100km/h.
Met de knop AWD elders op de console kan je ervoor kiezen om beide sowieso te laten werken. In dat geval worden alle vier de wielen aangedreven, niet via de overbrenging maar wel door het controlegeheel dat het koppel van de D5 tussen de voorste wielen verdeelt en het koppel van de elektrische motor voorbehoudt aan de achterste wielen. Voor langere afstanden of bij een heen- en terugrit waar geen opladen mogelijk is, kan de bestuurder aan het systeem vragen het beste compromis diesel-elektriciteit te berekenen in functie van het traject. Hij kan ook het gebruik van de elektrische motor onderbreken om de batterij te sparen.
De Volvo V60 Plug-in Hybrid laadt zich makkelijk thuis op. Een stopcontact van 6 A maakt een complete oplaadbeurt mogelijk in 7,5 uur. Dat kan ook in 3 uur met 16 A. Om de verspilling van elektrische energie voor de opwarming of afkoeling van het interieur te vermijden, kan de auto voorverwarmd worden tijdens het opladen. De instellingen van de airco en het verloop van het opladen kan je van op afstand controleren via de gsm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!