De Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept die in Detroit wordt voorgesteld, maakt gebruik van een drukgevoede viercilinder op benzine voor de vooras en een elektromotor die de achterwielen aandrijft. De verbrandingsmotor zal binnen twee jaar in het gamma worden opgenomen. Het is de eerste van de VEA-familie (Volvo Environmental Architecture), die directe injectie, maatregelen om de interne wrijvingen te verminderen, balansassen en verschillende graden van drukvoeding behelst. In de conceptcar is hij 280 pk en 380 Nm sterk en wordt hij gecombineerd aan een nieuwe achttrapsautomaat.
De elektromotor heeft een vermogen van 70 pk en 380 Nm. De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi. Standaard wordt de modus 'Hybrid' geselecteerd, met een automatische sturing die een van beide motoren doet werken of allebei samen. In de stand 'Pure' wordt alleen de elektromotor aangesproken. Het rijbereik bedraagt dan 45 kilometer. Met de modus 'Power' ingeschakeld worden beide motoren gecombineerd en bedrgaat het totale vermogen 350 pk. De batterijen volledig opladen aan een stopcontact van 220 volt neemt drie en een half uur in beslag. Tijdens het rijden kan het interieur worden voorverwarmd of gekoeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!