Wolfsburg maakt werk van een sportieve VW ID.7 en dat vinden we fijn, maar met deze ID. X Performance Concept lijkt Volkswagen de bal wel erg ver naast het doel te schoppen. Het is moeilijk discussiëren over smaken en kleuren, maar echt geslaagd kan je de transformatie moeilijk noemen. Tenzij je fan bent van tuning uit de jaren stilletjes. Het agressieve spoilerwerk vloekt immers met het ingetogen lijnenspel van de brave ID.7.
LEES OOK De nieuwe Volkswagen ID.7 reeds getest!
De gemene neuspartij en verduisterde achterlichten van de VW ID. X Performance Concept vinden we nog iets hebben, maar de wielkastverbreders, de zijschorten en die enorme achtervleugel vinden we er een beetje over. Vooral omdat de specificaties van deze elektrische Volkswagen ID.7 wel potig zijn, maar zeker niet exceptioneel in de hedendaagse wereld van superkrachtige en supersnelle elektrische auto's.
Specificaties VW ID.7 GTX
De sportieve, losjes op de VW ID. X Performance Concept gebaseerde Volkswagen ID.7 GTX zal twee elektromotoren tellen, samen goed voor een systeemvermogen van 558 pk. Over de prestaties of de gebruikte batterij wordt niet gecommuniceerd, maar het accupakket zou over een capaciteit van 85 kWh beschikken en snelladen aan 200 kW.
LEES OOK Volkswagen bevestigt komst van sportieve VW ID.7
Deze sportieve X Performance-versie van de Volkswagen ID.7 combineert dat aerodynamisch opgesmukte koetswerk en die krachtigere aandrijflijn met een aangepast interieur (sportstuur, kuipstoelen, ...) en met een specifieke onderstelset-up. Deze elektrische auto ligt 6 centimeter lager en staat 8 centimeter breder dan op zijn donorauto, de bredere banden (maatje 265) liggen rond grotere 20-duimsvelgen en tussen de achterwielen zou een soort sperdifferentieel liggen.
Volkswagen ID.7 GTX, of toch GTI of R?
Voor de sportieve modellen van de elektrische ID-familie gebruikt Volkswagen de GTX-badge en gezien de X Performance-benaming van deze conceptcar lijkt het niet meer dan logisch dat ook de sportieve VW ID.7 als GTX in de catalogus belandt. Maar op de sportversie van de nieuwe VW ID.2 die de Duitse constructeur vorige week presenteerde op de IAA Mobility in München, droeg geen GTX-logo. Dat was weer gewoon een GTI.
LEES OOK Volkswagen blaast GTI-badge nieuw leven in
Eerde communiceerde Wolfsburg dat de R-benaming in de toekomst gebruikt zou worden voor elektrische sportmodellen. Bekijken we het vermogen van de VW ID. X Performance, dan lijkt die piste evenmin uitgesloten. Tijd brengt raad.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!