UPDATE
Het is nu officieel: Xiaomi’s SU7 Ultra Concept krijgt een productieafgeleide. Deze rivaal voor de Porsche Taycan Turbo GT behoudt het indrukwekkende arsenaal aan spoilers van de conceptcar, net as de drie elektromotoren met een totaalvermogen van 1.548 pk. Xiaomi geeft aan dat de SU7 Ultra niet meer zal wegen dan 1.900 kilogram. Dat is bijna 500 kilogram minder dan de genoemde Taycan, en 300 kilogram lichter dan een Tesla Model S Plaid. Het Chinese merk belooft ook een sprint van 0 naar 100 en 200 in respectievelijk 1,97 en 5,97 seconden. Zelfs de spurt naar 300 km/u zou in minder dan 15 seconden gepiept zijn.
Techgigant Xiaomi kijkt verder dan tablets en smartphones, want sinds kort bouwt de Chinese constructeur ook auto's. En ze mikken hoog, want die SU7 wil het Chinese alternatief voor de Porsche Taycan zijn. Met deze Ultra willen ze hun Duitse voorbeeld zelfs overtreffen, want binnenkort willen de Chinezen een gooi doen naar het Ringrecord van de Taycan GT met Weissach-aeropakket.
Voor alle duidelijkheid: de Xiaomi SU7 Ultra is niet meer dan een prototype, bedoeld om aandacht te genereren en nieuwe technologieën te testen. Maar het resultaat maakt wel indruk. Zo telt het aandrijfgeheel drie elektromotoren, eentje van het type V6s op de voorwielen en twee van het type V8s op de achterwielen. Dat levert een hallucinant systeemvermogen van 1.548 pk op.
Extreme downforce
De Xiaomi SU7 Ultra is erg snel. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft geeneens 2 seconden te duren, die van 0 naar 200 km/u neemt minder dan 6 tellen in beslag. En de spurt van 0 naar 300 km/u klaart de Ultra in 15,07 seconden. De topsnelheid bedraagt 300 km/u.
De topsnelheid van de Xiaomi SU7 Ultra zou een stuk hoger kunnen liggen, toch als het spoilerwerk niet zoveel neerwaartse druk zou ontwikkelen. Er is sprake van liefst 2.145 kilogram aan downforce! Xiaomi deed er ook alles aan om het gewicht zo laag mogelijk te houden, want het gebruik van koolstofvezel beperkt de massa van de SU7 Ultra tot een 1,9 ton. Wat dat allemaal oplevert zien we hopelijk binnenkort, wanneer deze elektrische auto zich aan een gechronometreerd rondje op de Nordschleife van de Nürburgring waagt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!