Dit is niet het eerste uitstapje van Yamaha in de autowereld als motorenbouwer. Bij de meest recente projecten zit onder meer de 4.4 V8 van de Volvo XC90 en S80 en de samenwerking met Toyota voor de Lexus LFA en zijn krijsende V10. Yamaha zit aan de spits van de technologie en biedt nu een elektromotor aan. Een nieuwe technologie waar partner Toyota van zou kunnen profiteren.
Het is een erg compacte synchroonmotor die de motor, transmissie en omvormer integreert in één stuk. Meer informatie over de technische details zie je in de video hieronder, waar we ook enkele ontwerpdetails zien va nde elektromotor. Er ging specifiek aandacht naar de klank van de motor en de zo snel mogelijke levering van het koppel.
Elektrisch sportmodel voor Toyota?
We zien ook dat de tests van de elektromotor van Yamaha werden uitgevoerd met iets dat wel heel erg op een gecamoufleerde Alfa Romeo 4C lijkt. Elke elektromotor levert 150 kW (204 pk) en kan gaan tot 200 kW (272 pk). De motor die we op de unit zien heeft twee units die apart kunnen werken en dus een elektronisch differentieel kunnen nabootsen voor een optimale tractie.
Gezien de nauwe banden tussen Toyota en Yamaha lijkt het logisch dat Toyota zal profiteren van deze ontwikkelingen van Yamaha voor toekomstige sportmodellen. Het is dus niet zo'n gek idee om te dromen van een sportcoupé formaatje Toyota GR86 met een 'dual electric motor' van Yamaha van 300 kW (408 pk)...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!