In 2016 verwelkomt België een nieuw kampioenschap voor toerismewagens, TCR genaamd. Het staat open voor racewagens die ontwikkeld zijn op basis van voertuigen die u en ik zo in de handel kunnen kopen en die dus onmiddellijk herkenbaar zijn. Vandaar allicht dat de formule op heel wat bijval kan rekenen bij de automerken, die dankzij het TCR een (min of meer officiële) terugkeer maken naar de autosport. Deze terugkeer na jaren van zo goed als volledige afwezigheid op de Belgische circuits is uitstekend nieuws. Organisator en promotor Kronos Events had het bij het rechte eind met de beslissing om deze nieuwe competitieformule te lanceren… Alfa Romeo, Honda, Opel, Seat en Volkswagen hebben hun deelname alvast bevestigd – weliswaar via privéteams. Het ziet ernaar uit dat er nog zullen volgen…
Deze Touring Car Racers zijn dus gebaseerd op in de handel verkrijgbare modellen, die allemaal worden aangedreven door een tweeliter-turbo (met uitzondering van de Peugeot 308, die – indien hij zijn deelname bevestigt – een 1.6 zal gebruiken). Deze zijn opgekieteld tot zo’n 320 pk en zetten dat vermogen op het asfalt via een sequentiële versnellingsbak met schakellepels aan het stuur. De oorspronkelijke lijnen van het model worden uiteraard bijgespijkerd, niet om er agressiever uit te zien, maar om de stroomlijn te verbeteren. De spoilers en andere addenda lijken sterk op wat in het WTCC (wereldkampioenschap voor toerismewagens) wordt gebruikt. De ophanging en remmen worden al even vanzelfsprekend aangepast voor circuitgebruik, terwijl het interieur ontdaan wordt van al het overbodige en een stalen rolkooi krijgt, die niet alleen de structuur verstevigt, maar ook de coureur beschermt. Om de ontwikkelings- en gebruikskosten te beperken werd een strikt reglement opgesteld, dat zich ongetwijfeld zal vertalen in een verbeten strijd op de startgrid en spektakel van de bovenste plank. Des te meer omdat op de coureurslijst ronkende namen uit de racerij prijken. De gentlemen drivers zijn gewaarschuwd… De auto’s liggen technisch erg dicht bij elkaar, zodat het aan de rijder is om het verschil te maken!
Het TCR Benelux brengt niet alleen innovatie op het circuit, ook ernaast zorgt het voor een frisse wind, door de sociale netwerken bij het wedstrijdgebeuren te betrekken. Zo wordt de startgrid van de ‘lange’ wedstrijd van zondag (Qualifying Long Race) bepaald op basis van de stemmen die fans geven via de app Make The Grid (geïntegreerd op facebook.com/tcrbenelux), die 15 dagen voor elke wedstrijd wordt opengesteld. Het publiek, de supporters, vrienden en partners kunnen dus hun team of favoriete rijder ‘boosten’ en zo een topplaats versieren op de startgrid.
Ambassadeur
Natuurlijk kan AutoGids niet op het appel ontbreken. Voor de TCR Benelux hebben we de handen in elkaar geslagen met de organiserende partner, Kronos Events. Maar daar eindigt het niet bij. Het bekendste autoblad van België en de bijhorende websites hebben een overeenkomst gesloten met Didier Van Dalen (coureur van de Golf TCR #3 bij Delahaye Racing), die als onze ambassadeur zal optreden. Elk weekend zal de jonge Didier via de Facebookpagina van AutoGids een rechtstreekse blik in de coulissen gunnen, anekdotes delen, de highlights verslaan, enzovoort.
En zo heeft de bezoeker redenen te meer om onze AutoGids/Moniteur Automobile-ambassadeur Didier te boosten op Make The Grid!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!