Toen BMW-designbaas Adrian van Hooydonck foto's zag van de Garmisch, een conceptcar van Bertone voor het salon van Genève in 1970, leek het hem een goed idee om een nieuwe versie te bouwen als eerbetoon aan ontwerper Marcello Gandini. Het origineel was namelijk kort na het salon verdwenen. Op basis van foto’s en wat schetsen is het BMW uiteindelijk gelukt om de vorm van de auto in een 3D-model om te zetten, om hem vervolgens met de hand te bouwen in Turijn, net zoals 49 jaar geleden. BMW heeft de Concorso d’Eleganza op Villa d’Este gekozen om de auto te tonen.
Inspiratie voor de E12
De oorspronkelijke BMW Garmisch, ook wel 2200 ti genoemd, was eigenlijk een designvoorstel van Bertone, om de creativiteit van de studio aan te tonen en om de relatie met BMW te versterken. Uiteindelijk diende het model als inspiratie voor de eerste BMW 5-Reeks, de E21. Marcello Gandini, hoofdontwerper bij Bertone in die tijd, kreeg de opdracht om de auto te maken: “We wilden een moderne, middelgrote coupé maken die trouw was aan de designtaal van BMW, maar hij moest ook dynamischer en zelfs wat provocerend zijn.”
Moderne klassieker
Vooral de details van de BMW Garmisch zijn sprekend, en tonen duidelijk de stijl van Gandini. De rechte, zuivere oppervlakken, het honingraatmotief over de achterruit, de grote spiegel voor de passagier, ... Elk detail werd ook tot in de puntjes nagebouwd, met hulp van Gandini om alles juist te krijgen. Ook de champagnekleur, erg modieus in die tijd, is net zoals bij het origineel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!