Het succes (en misschien ook de speculatie) van de 911 R heeft duidelijk iets wakker gemaakt. Niet alleen bij de klanten, maar ook bij Porsche zelf, waar de 911 steeds meer voor puristen bedoelde afgeleiden krijgt. Zo waren er al de 911 R en de GT2 RS, maar ook de zopas onthulde Cayman 718 GTS. De nieuwe 911 T wijkt daar niet van af: hij wil een spirituele afstammeling zijn van het model uit 1968 door dezelfde principes toe te passen: een lager gewicht en een manuele versnellingsbak in plaats van een PDK.
Rijplezier
In deze dagen van elektrische aandrijving, steeds strengere verkeershandhaving en zelfstandige voertuigen lijkt de authentieke auto dus nog niet uitgespeeld. Dat is toch wat Porsche aantoont met dit model, dat naar de basis terugkeert met zijn twee aangedreven wielen en zijn sperdifferentieel in combinatie met een redelijk vermogen van 370 pk. Zo blijft het plezier toegankelijk en is hij altijd efficiënt.
T voor Touring
Bij Porsche staat de T voor Touring. En daarom heeft de 911 Carrera T ook uitrusting die niet verkrijgbaar is op de 911 Carrera, zoals het 20 millimeter verlaagde sportonderstel PASM, het lichtere Sport Chrono Package, een korte versnellingspook met rood schakelpatroon en stoelen waarvan het midden met Sport-Tex is bekleed. Bovendien kan hij in tegenstelling tot de 911 Carrera met de optionele gestuurde achteras worden besteld.
Het gewicht is de vijand
Elk specifiek element van de 911 T is bedacht op maximale sportiviteit en een lager gewicht. Zo zijn de zij- en achterruiten in een lichter glas gemaakt en zijn de deurklinken langs binnen vervangen door treklussen. Er is minder geluiddempend materiaal gebruikt en de achterbank is verwijderd. Omdat gewichtsreductie voorrang kreeg op alles, moet de klant het ook zonder het infotainmentsysteem doen. Daarmee weegt deze 911 T leeg 1.425 kilo, wat uiteindelijk maar 20 kilo minder is dan een 911 Carrera.
Uniek
Uiterlijk onderscheidt de 911 T zich ook van de rest, onder meer door zijn minder uitgebreide kleurenpalet. Verder heeft hij een geoptimaliseerde spoilerlip, grijze buitenspiegelkappen en 20-duimse Carrera S-velgen. Achteraan zijn nieuwe openingen gemonteerd in de motorklep. Het GT Sport-stuur in het interieur is bekleed met leer en krijgt standaard de Mode-knop om de verschillende rijprogramma’s te kiezen.
Meer vermogen
De zescilinderboxer ontwikkelt 370 pk en 450 Nm tussen 1.750 en 5.000 o/m. De verhouding gewicht-vermogen is uiteraard iets beter met 3,85 kg/pk. Daarmee sprint hij 0,1 seconde vlotter van 0 naar 100 km/h dan de 911 Carrera Coupé, namelijk in 4,5 seconden. 200 km/h haalt hij na 15,1 seconden. De PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling staat op de optielijst voor nog betere prestaties (respectievelijk 4,2 en 14,5 seconden voor dezelfde oefeningen). In beide gevallen ligt de topsnelheid op 290 km/h. Het model is vanaf 2018 verkrijgbaar voor 111.053,80 euro voor de manuele versnellingsbak en 115.361,40 euro voor de PDK.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!