De jongste jaren heeft de ooit zo iconische Subaru WRX veel van zijn pluimen gelaten. Het is en blijft een getalenteerde sportwagen, maar de voormalige sparringpartner van de Mitsubishi Evo kijkt wel steeds sterkere, steeds slimmere en steeds snellere hot-hatchmodellen in de ogen. Dat de link met de rallysport intussen doorgeknipt is, helpt de Subaru WRX evenmin.
LEES OOK Officieel: alle info over de Subaru WRX (2022)
Toch blijft het smullen wanneer de Japanners een nieuwe generatie voorrijden, nog steeds gebouwd volgend het ouderwetse rallyreplicarecept. Niet in het minst omdat er dan ook een nog potigere STI-versie volgt. Een productieversie van de Subaru VIZIV Performance STI Concept uit 2018, bijvoorbeeld.
Uitstel of afstel?
Niet dus. De eind 2021 voorgestelde Subaru WRX krijgt geen hardcore STI-afgeleide. Niet omdat de Japanse constructeur niet wil, maar omdat het commerciële zelfmoord zou zijn. De ontwikkelingskosten wegen simpelweg niet op tegen de beperkte houdbaarheid van een STI. De regels evolueren zo snel, waardoor de carrière van die Subaru WRX STI noodgedwongen ingekort wordt tot enkele jaren.
LEES OOK Terugblik of 5 generaties van de Subura (Impreza) WRX
Of dat ook wil zeggen dat de Subaru WRX STI dood en begraven is? Neen, maar het zal voor de volgende generatie van de WRX zijn. En die zou nog tot 2030 op zich kunnen laten wachten en zijn drukgevoede boxermotor ruilen voor een geëlektrificeerd of volledig elektrisch aandrijfgeheel. De voorzet werd reeds gegeven door de Subaru Solterra STI Concept, die gepresenteerd werd op het 2022 Tokyo Auto Salon.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!