Toen de Kia EV6 zijn opwachting maakte drie jaar geleden, leek het wel of het een elektrische auto uit de toekomst betrof. Inmiddels is de EV-concurrentie naast een stuk talrijker ook beduidend slimmer geworden, dus schakelt de Koreaanse constructeur een tandje bij. En dat zie je meteen aan het opgefriste ontwerp van de voorzijde, dat de visuele link legt met het koetswerkdesign van toekomstige Kia-modellen zoals de EV3, de EV4 en de EV5. Bij de GT-Line worden de hertekende koplampen verbonden door het voor EV's blijkbaar obligate lichtstripje.
Binnenin krijgt de nieuwe Kia EV6 de features die we leerden kennen op de EV9, van de gebogen dashboardmodule met twee geïntegreerde displays tot de slimmere head-updisplay en de digitale binnenspiegel. Er is sprake van sleutelvrij starten via vingerafdrukherkenning, terwijl de OTA-updates voortaan verder gaan dan enkel het navigatiesysteem. Geen significante aanpassingen, maar vele kleintjes maken een groot.
Grotere batterij, meer rijbereik
Ook onderhuids verandert er het een en het ander, want aanpassingen aan het onderstel en verstevigingen aan het koetswerk zouden de Kia EV6 naast stiller ook comfortabeler moeten maken. Belangrijker is het grotere batterijpakket, waarvan de capaciteit toeneemt van 77,4 naar 84 kWh. Dat moet ervoor zorgen dat het rijbereik toeneemt met een 20-tal kilometer, dus reken op een WLTP-normcijfer van een 525 kilometer - nog steeds minder dan de 600 kilometer die de Tesla Model Y RWD Long Range belooft.
Aan de power wordt niet geraakt: de RWD ontwikkelt nog steeds 230 pk voor 350 Nm en de AWD zet daar 585 pk en 605 Nm tegenover. Opgepast, we hebben het telkens over de Zuid-Koreaanse update, niet over de nieuwe Kia EV6 voor Europa. Al verwachten we geen grote verschillen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!