Het EV-gamma van Peugeot wint aan momentum. Zowel de e-208 als de e-2008 kregen een update die de elektrische auot's zegent met een sterkere elektromotor en een grotere batterij. En weldra worden de e-308 (SW) en e-408 aan het bestaande portfolio toegevoegd. Maar het is de nieuwe Peugeot e-3008 die voor een revolutie moet zorgen.
Eerder kregen we het interieur - met panoramisch dashboardconcept - van de nieuwe Peugeot E-3008 reeds te zien, nu toont de Franse constructeur ook het koetswerk van de Franse Fastback-SUV. Wat weten we nog?
Peugeot E-3008 (2024) - eerste informatie
- Design: de nieuwe E-3008 krijgt een duikende daklijn en wordt door Peugeot omschreven als Electric Fastback
- Koetswerkvarianten: de E-3008 krijgt gauw het gezelschap van de technisch zowat identieke, maar ruimere Peugeot E-5008
- Platform: de nieuwe Peugeot E-3008 wordt het eerste model dat op de nieuwe STLA Medium-architectuur van Stellantis komt te staan
- Motorenpalet: details over de nieuwe EDM-motoren ontbreken, maar er komen twee- en vierwielaangedreven varianten van de nieuwe Peugeot E-3008
- Rijbereik: ook naar de capaciteit van de batterijen (tussen 87 en 104 kWh?) en naar de laadsnelheid blijft het gissen, maar Peugeot zegt wel dat het rijbereik 700 kilometer zou bedragen
- Presentatie: de Belgische commercialisatie is gepland voor begin 2024
Geïnspireerd op de Peugeot 408
Naast het elektrisch blauw dat al te zien was op de Peugeot 408, neemt de nieuwe Peugeot E-3008 het originele design van de velgen van die laatste over. Verder volgt hij de nieuwe merkidentiteit, met een breed radiatorrooster tussen de drie verticale klauwen die de nieuwe lichtsignatuur van de constructeur uit Sochaux vormen. Die klauwen worden herhaald in de koplampen, die ranker zijn en met elkaar verbonden worden door een zwarte strook.
Het nieuwe logo prijkt prominent in het midden van de grille. De bumper heeft onderaan een centrale luchtinlaat en verticale air curtains op de bumper. De flanken zijn minder gekunsteld dan die van de 408, maar de gordellijn vertoont dezelfde knik achter de achterdeuren. De chroomlijst boven de zijruiten is nog steeds duidelijk aanwezig, terwijl de aflopende achterruit de fastbacklook accentueert. De achterpartij van de nieuwe Peugeot E-3008 is eveneens openlijk geïnspireerd op de 408, gecombineerd met complexe achtervleugels.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!