Momenteel volgt de ene speciale versie van de Alpine A110 de andere op, van de de San Remo 73 en de Tour de Corse 75 tot de Le Mans Limited Edition. Niet meer dan wat bezigheidstherapie, want achter de schermen maakt de Franse nicheconstructeur zich klaar voor een enorme schaalvergroting.
Vanaf 2026 zal die Alpine Dream Garage nog enkel elektrische auto's tellen, tegen 2030 zou het gamma uitgebreid worden tot 7 verschillende modellen. Wat weten we al?
Alpine A290 (2024)
De elektrische Renault 5 krijgt een sportieve hot-hatchvariant die in de loop van 2024 als Alpine A290 in de catalogus zal belanden. Die bouwt op het CMF-B EV-platform dat Renault ontwikkelde voor de nieuwe R4 en R5.
Naar Le Mans: Alpine A424 LMDh (2024)
Met de nieuwe Alpine A424, een LMDh-machine op Oreca-basis, doet de Franse constructeur een gooi naar de eindzege in de 24 Uur van Le Mans. Dat wordt geen sinecure, want het hypercompetitieve Hypercar-veld blijft maar groeien.
Alpine Crossover GT (2025)
De Alpine Crossover GT - of X-Over GT, zoals dit model ook wel eens genoemd wordt - zou een fastback-SUV op basis van de elektrische Renault Mégane E-Tech kunnen zijn. En zou het eerste echte volumemodel moeten worden.
Nieuwe Alpine A110 én A110 Roadster (2026)
De samenwerking met Lotus werd opgeblazen, maar de ontwikkeling van de nieuwe Alpine A110 gaat gewoon verder. Het blijft een compacte sportwagen, maar dan met een elektrisch aandrijfgeheel. Naast de Coupé is er nu ook sprake van een topless Roadster-variant. De nieuwe EV-architectuur wordt APP gedoopt (Alpine Performance Platform).
Met Cadillac naar de Formule 1 (2026)
in 2023 maakte Cadillac een comeback in de enduranceracerij, binnenkort zou de Amerikaanse constructeur ook willen toetreden tot de Formule 1. Dat zou onder de vleugels van Michael Andretti gebeuren, met Alpine als motorleverancier. Het fabrieksteam zou gewoon blijven bestaan.
Naar Amerika (2027)
Volgens Laurent Rossi, CEO van het merk, "wil Alpine naar de VS, wat het grootste deel van het extra volume zal creëren.” Dat zal niet gebeuren met de super-R5, noch met de elektrische opvolger van de A110, maar met SUV's. Ook een uitbreiding naar Azië en China staat op de planning.
Ontwikkeling waterstoftechnologie (2028)
Met de Alpenflow concept liet Alpine reeds weten interesse te hebben in waterstoftechnologie, een piste die de Franse constructeur verder wil onderzoeken en ontwikkelen. Of dat ook naar concrete productiemodellen zal leiden, blijft evenwel koffiedik kijken.
Alpine A310 (2029)
Die nieuwe APP-architectuur zou ook voor een groter sportmodel gebruikt worden, die als Alpine A310 in het gamma opgenomen zou worden. Gaat het om een echte sportwagen of kiest Renault voor een vierdeurscoupé?
Alpine SUV D- én E-segment (2030)
Alpine evolueert van sportwagenbouwer naar volumeconstructeur en dan heb je SUV-modellen nodig.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!