Net zoals Ferrari met de nieuwe 12 Cilindri en Lamborghini met de Revuelto blijft ook Aston Martin de V12 trouw. Waar de Italiaanse sportwagenbouwers kiezen voor een atmosferische krachtbron, in het geval van de Revuelto met elektrische ondersteuning van een plug-inhybride aandrijflijn, houden de Britten vast aan drukvoeding. De nieuwe Aston Martin Vanquish krijgt immers een herwerkte versie van de bekende 5,2 liter-biturbo in de neus geduwd.
Die door twee turbo's opgezweepte V12, ontwikkeld door voormalig Ferrari-ingenieur Roberto Fedeli, zal een piekvermogen van 835 pk combineren met een maximumkoppel van 990 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via de achttrapsautomaat. In tegenstelling tot eerdere plannen wordt de nieuwe Vanquish dus sportwagen met middenmotor, maar blijft het een super-DB12 met de motor voorin. Maar dus geen V8 van AMG-makelij, maar de in eigen beheer ontwikkelde V12.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt eind 2024 officieel voorgesteld, maar de commercialisering staat pas voor 2025 op de agende. Naast de coupé is er ook sprake van een open Volante-variant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!