In 2021 raakte al bekend dat Audi geen opvolger voor de A1 Sportback plant, vorig jaar kondigde CEO Markus Duesmann aan dat ook de Q2 uit het gamma zal verdwijnen wanneer de productie stopt. De Duitse premiumconstructeur zou zich gaan concentreren op grotere modellen met meer winstmarge, klonk het vanuit Ingolstadt.
LEES OOK Preview: Audi Q6 e-Tron (2023)
Dat zou ook passen binnen de onderlinge machtsverhoudingen van de verschillende VW-merken. Kleine wagens en grote batterijen, dat is en blijft een moeilijke. Daarom laat Audi die kelk liever aan zich voorbijgaan, de rol van compactere en enigszins betaalbare EV's laat het liever aan de merkgenoten van de VW-groep. Denk aan de productieversie van de Volkswagen ID.2 All Concept, die bouwt op het nieuwe MEB Entry-platform.
Audi Q2 e-Tron? Of een nieuwe A2?
Maar tijdens de jaarlijkse persconferentie waarop de (uitstekende) bedrijfsresultaten en de (ambitieuze) toekomstplannen toegelicht worden, hoorden we andere stemmen. Zo sprak Duesmann over een elektrisch model dat zich onder de Audi Q4 e-Tron zou situeren.
Had de CEO het dan over de Audi Q2 e-Tron? Want dat zou perfect passen binnen de nieuwe nomenclatuur voor elektrische auto's die de Duitse constructeur momenteel introduceert.
Niet per se, want enkele maanden geleden wees Oliver Hoffmann, hoofd van de Research & Development-afdeling, voorzichtig in de richting van een productieversie van de AI:ME Concept die in 2019 voorgesteld werd op het Autosalon van Shanghai, een stadswagen die je het best kan omschrijven als een moderne Audi A2.
Strakke EV-planning
Tijdens de Annual Media Conference op 16 maart 2023 lichtte Audi ook de EV-strategie toe. En die planning is opvallend strak:
- Van de 20 nieuwe modellen die Audi tegen 2025 plant, is meer dan de helft al 100% elektrisch
- Vanaf 2026 zal elk nieuw model dat gepresenteerd wordt, sowieso elektrisch zijn.
- In 2027 wil Audi in elk segment waar het actief is, een elektrisch model kunnen aanbieden.
- Vanaf 2033 zal Audi nog enkel elektrische auto's bieden, niet alleen in Europa, maar ook wereldwijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!