Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Audi vereenvoudigt modelnaamgeving

Geschreven door Thibault Jacques op 20-03-2024

Sinds 2017 werkt Audi met een naamgevingssysteem met twee cijfers om de motorversie aan te geven. Een systeem dat al eens tot onduidelijkheid wilde leiden, en dus voert Ingolstadt die cijfers opnieuw af.

De voorbije jaren werd naar de motorversie in de naam van Audi’s steevast verwezen met een combinatie van twee cijfers. Neem nu bijvoorbeeld de Q2 2024, dan zie je dat die bestaat met een 30 TFSI en TDI en met een 35 TFSI en TDI. De getallen geven de hiërarchie in het motorgamma weer, maar zeggen verder niks over wat er onder de motorkap ligt.

Toen het systeem met die cijfers in 2017 werd ingevoerd, legde Audi uit dat de getallen verwezen naar bepaalde vermogensvorken. Zo stond een ‘30’ voor motorvermogens van 80 tot 95 kW (109 tot 128 pk), terwijl de topversie ‘70’ stond voor motorvermogens van meer dan 395 kW (536 pk).

Maar Audi heeft besloten dat systeem nu dus los te laten. Alleen de modelnaam blijft voortaan over, met eventueel de toevoeging ‘Quattro’ voor de auto’s met vierwielaandrijving. De nieuwe nomenclatuur wordt van kracht met de nieuwe Q6 e-Tron. Voor de sportieve S- en RS-varianten blijft alles bij het oude.

Lees ook:  Onze vergelijkende test tussen de Audi RS 4 Avant, BMW M3 Competition Touring en de Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break.

Nog meer verandering op til

Audi wil niet alleen de naamgeving van de motorversies veranderen, ook die van de modellen zelf gaat op de schop. Zo zullen in de toekomst de even cijfers voorbehouden zijn aan elektrische auto’s, terwijl die met verbrandingsmotor een oneven cijfer in hun naam krijgen. De opvolger van de huidige A4 zal dus A5 heten, de A6 wordt A7. Allicht gaat dat in eerste instantie wel tot wat verwarring leiden, maar op termijn zou het de gammastructuur net transparanter moeten maken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten