De BMW 5-Reeks laat zich begeren. En er zal even geduld geoefend moeten worden. Want hoewel de officiële voorstelling van de auto voor binnenkort op de planning staat, zal er nog even gewacht moeten worden om de break te ontdekken, waarvan er momenteel prototypes rondrijden. Eerste aanwijzing: de stijl zal duidelijk niet revolutionair zijn, maar zal wellicht eerder wat weg hebben van een grote update.
Toch nieuw
De auto zal niettemin echt nieuw zijn. Hij zal zowel lichter (- 100 kilo) zijn, maar ook ruimer, want hij zal gebruikmaken van het CLAR-platform dat in 2015 op de 7-Reeks debuteerde. Het laadvolume zal uiteraard het sterke punt van het model blijven, ook al zal dat niet kunnen tippen aan de kofferruimte van een Mercedes E-Klasse (lees hier onze Eerste Test). De schattingen hebben het overigens over een koffer van 560 tot 1.670 liter.
Aandrijfgehelen
Het model zal gebruikmaken van drukgevoede vier- of zescilinders. Een andere versie – die niet afkomstig is van het M-departement – zal de 4.4-V8 van de 750i ingelepeld krijgen. Later wordt er een M5 Touring verwacht met een vermogen dat zo'n 600 pk zou moeten bedragen en dat ongetwijfeld bijgestaan zal worden door een xDrive-vierwielaandrijving.
Ook hybride
De hybridetechnologie zal ook op het programma staan, meer bepaald met het systeem van de 330e (tweeliter, lithium-ionbatterij, goed voor 20 mijlen of 32 kilometer, ofwel een tiental kilometers meer dan bij de 330e). Wat dan ook, de Touring-versie wordt verwacht voor midden 2017. Er zal ook een GT-versie komen, wel maar pas in 2018.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!