De vervanging van de X3 wordt dringend, maar BMW denkt ook al aan de opvolger van de X5. Nochtans dateert dit model maar van 2014 en is het nog jong. Maar BMW wil zijn voorsprong in dit segment absoluut niet verliezen. Vandaar dat de vervanging vervroegd is naar 2018.
Alles anders
We weten al dat de X5 van 2018 niets gemeen heeft met zijn voorgangers. Of toch heel weinig. Hij wordt gebaseerd op de nieuwe modulaire architectuur die ook de 7-Reeks al gebruikt, een structuur die verstevigd is met koolstofvezel. Die technische keuze is gunstig voor zowel de stevigheid als het gewicht. Deze basis zou bovendien gebruikt worden in de volgende X3, verwacht voor volgend jaar (2017).
Rationalisatie
De vervroegde vervanging van de X5 komt ook omdat BMW zijn productie sneller wil rationaliseren. Zo kan het nog meer besparen op de ontwikkelingskosten en onderdelen. Het idee is om het gamma technisch homogener te maken, wat ook geldt voor de toekomstige X7. Momenteel kunnen we nog niet veel technische details geven. Naar alle waarschijnlijkheid gebruikt de nieuwe X5 ook bediening met gebaren. Herlaadbare hybrideversies blijven in de catalogus, maar met meer elektrische autonomie. Wellicht ongeveer 50 km, want die afstand is zo’n beetje de norm aan het worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!