Update 12/12/2023
Wat weten we ondertussen nog meer:
Nieuw infotainment
Porsche stapt over naar Android Automotive als besturingssysteem. Waardoor er zich ineens een nieuwe entertainmentwereld ontrolt. Netflix blijft voorbehouden aan Tesla – dat zal wellicht pas veranderen als Reed Hastings (CEO van Netflix) en/of Elon Musk (die hoeven we allicht niet meer voor te stellen, toch?) het voor bekeken houden. YouTube – en in een later stadium – Amazon Prime en Disney+ zouden zich wel laten integreren. Samen met alle andere specifiek voor het Automotive-luik ontworpen apps. Ja, daar hoort ook Waze bij.
Gesproken over die navigatieapp: ook als je een derdepartijapp (Waze, Google Maps, ...) gebruikt om de Macan de weg te wijzen zal diens info gebruikt kunnen worden om laadstops voor te stellen en je batterijstatus daar aan aan te passen. Tenminste, dat zal zo zijn op termijn.
Nog nieuw is dat de 4 jaar die je nu krijgt aan inbegrepen connectiviteitsdiensten wordt opgetrokken naar 10 jaar. Elke elektrische Macan komt de eerste 4 jaar ook met een datapakket. Is dat opgebruikt, dan dien je je bij Porsche een vers setje megabytes aan te schaffen.
Look-a-like van de Taycan
Toch wat de boordplank betreft. De digitale tellerpartij van de Macan wordt wel wat compacter. En komt zonder de haptische toetsen aan de randen. Centraam-rechts wordt het dashboard – net als dat in de Taycan – ook in de SUV gedomineerd door twee aanraakschermen.
Op de meest rechtse display kan de bijzit trouwens te allen tijde genieten van zijn favoriete serie (als die dus niet op Netflix staat, tenminste). Van zodra de pook de P-stand verlaat, wordt dat scherm namelijk verduisterd en dus enkel zichtbaar voor de passagier. Kwestie dat de chauffeur niet in de verleiding zou komen om stiekem mee te loeren.
Luchtveren
De Macan krijgt een stel luchtveren aangemeten waarmee hij zijn standaard bodemvrijheid kan opkrikken (+40 mm in het Offroad-programma) of net kan laten krimpen (- 30 mm in Sport Plus of automatisch op de snelweg)
Regeneratie
De synchrone elektromotoren met permanente magneten kunnen tot 240 kW regeneren, wat overeenkomt met een remkracht van 4,3 m/s². Een functie die je trouwens ook uit kan zetten. Met dat ‘zeilen’ geef je dan wel toe aan het terugverdienmodel (je wint dus geen stroom terug), maar – met een remkracht van 0,6 m/s² - word je ook amper nog afgeremd.
Batterijen
CATL staat in voor de batterijen. Dat zijn er nog altijd van het NMC-type (Nikkel, Mangaan, Kobalt), omdat die zich – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de in opgang zijnde lithiumfosfaatcellen – beter lenen voor de prestaties die van het 100 kWh-pakket worden verwacht. Hoewel niet officieel bevestigd, komt er wellicht ook een kleinere batterij. Net zoals er op termijn waarschijnlijk ook een louter op de achterwielen aangedreven Macan zijn opwachting zal maken.
Opladen
Anders dan de Taycan heeft de Macan geen nood meer aan een DC/DC-omvormer om ook aan snelladers van 400 Volt (dat zijn die tot 150 kW) treffelijke laadsnelheden te halen.
Dock je de Macan aan zo’n station, dan splitst de elektronica het batterijpakket (virtueel) in twee gelijke helften van elk 400 volt. Die worden dan parallel geladen, waardoor je dus alsnog 150 kW haalt.
Ook de Macan krijgt trouwens twee laadpoorten – 1 in elke voorvleugel. Laden op wisselstroom kan voorlopig enkel tot 11 kW, al zou een 22 kW-optie vrij snel aan de cataloog worden toegevoegd.
Prestaties
Hoewel Porsche de lippen stijf op elkaar houdt wat betreft precieze vermogenscijfers van de Macan Turbo (die het gamma zal toppen), hebben we – in de passagiersstoel – toch al even mogen ervaren wat het ding kan met die ‘+ 450 kW’ (612 pk) en ‘+ 1.000 Nm’.
Verschroeiend is daarbij het bijvoegelijk naamwoord dat het best past bij de acceleratie waarmee de Macan van zijn plek komt. Dixit de testrijder is het ook een stuk makkelijker al die paarden onder controle te houden. Omdat je geen rekening moet houden met eventuele gangwissels, maar evenzeer omdat de torque vectoring het vermogen perfect verdeeld. Over beide assen én over elk wiel afzonderlijk. Wat hij vervolgens voorzag van een plastisch voorbeeld door de Macan in gecontroleerde drift het halve testcircuit (dat Porsche naast zijn fabriek in Leipzig heeft liggen) af te dweilen.
Dit wisten we al
We weten dat de volgende generatie van de Porsche Macan volledig elektrisch wordt en dat die aangeboden zal worden naast het huidige model, zodat je de populaire SUV nog een tijdje met verbrandingsmotoren zal kunnen bestellen. Een beetje naar het voorbeeld van Renault met de Mégane en de Mégane E-Tech Electric.
LEES OOK Porsche bevestigt 3 nieuwe EV-modellen tegen 2025
De in de loop van 2024 verwachte Porsche Macan wordt ook het eerste model dat op de nieuwe PPE-architectuur voor elektrische wagens zal staan. PPE staat voor Premium Platform Electric en moet Porsche helpen om zijn ambitieuze elektrificatiedoelstellingen te bereiken. AutoGids ging al eens kijken hoever het ontwikkelingswerk staat.
Specificaties, batterij en laadvermogen
De Porsche Macan wordt het eeste model van de Volkswagen-groep dat het Premium Platform Electric of kortweg PPE gebruikt. Het gaat om een modulaire architectuur op 800 volt die twee motoren gebruikt, goed voor een systeemvermogen van 612 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 1.000 Nm.
De elektrische Porsche Macan komt dus met vierwielaandrijving, een systeem dat de door een elektronisch differentieel geregisseerde achterwielen bevoordeelt.
In de Porsche Macan wordt het PPE gecombineerd met een batterij (met 12 modules) met een capaciteit van 100 kWh, wat de elektrische SUV een rijbereik van om en bij de 500 kilometer moet schenken. Het maximale laadvermogen van het accupakket bedraagt 270 kW, zodat 25 minuten snelladen volstaan om de batterijen weer van 5 naar 80% van hun kunnen te brengen.
Chassis en gewichtsverdeling
De PPE-archtitectuur is ontworpen om de nieuwe Porsche Macan naast een heleboel tractie ook de nodige wendbaarheid te geven. En daarbij hebben de ingenieurs veel aandacht gestoken in de gewichtsverdeling. Door de achterste elektromotor naar achteren te schuiven, bereikt de elektrische SUV een gewichtsverdeling van 52/48 over de assen.
De ophanging van de nieuwe Porsche Macan combineert dubbele driehoeken vooraan met een multilinkconstructie achteraan. De elektrische SUV staat op 22-duimsvelgen en komt met actieve PASM-demping. Om de rijdynamiek verder te bevorderen, krijgt de elektrische Porsche Macan ook actieve vierwielsturing. Bij lagere snelheden draaien de wielen op de achteras in de tegengestelde richting om de draaicircel te verkleinen, vanaf 80 km/u in dezelfde richting als de voorwielen om de stabiliteit te verbeteren.
De Porsche Macan introducteert ook een nieuwe generatie van de elektrische stuurbekrachtiging met actuatoren, die voor de bestuurder relevante informatie extra duidelijk doorseint en minder relevante elimineert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!