De poging van Maserati om door te breken in het populaire premiumsegment met de Ghibli is helaas niet gelukt. De net geen 5 meter lange (maar zeer strak ogende) berline werd oorspronkelijk in de markt gezet om klanten te lokken die normaal een rijk uitgeruste BMW 5 Reeks of Mercedes E-Klasse zouden kopen, maar op zoek waren naar een meer onderscheidende, Italiaanse optie. Zijn V6-krachtbronnen op benzine of diesel waren echter niet interessant genoeg voor de zakelijke markt, en ook de Ghibli Hybrid die tegen het einde van zijn carrière kwam was slechts een milde hybride. De Ghibli Trofeo is wel een verrukkelijk snoepje, maar daar ga je de massa niet mee lokken.
Quattroporte wordt kleiner
Het is dus gedaan met de Maserati Ghibli, die in 2024 uit productie gaat, na een carrière van iets meer dan 10 jaar. Dat bevestigt Grant Barling, topman van Maserati Australië, aan Drive. Toch blijft de vierdeurs nog bestaan binnen het gamma van Maserati. De opvolger van de Quattroporte, nu een slagschip van 5,26 meter, zal weer wat kleiner worden en dus de facto de plaats van de Ghibli en de huidige Quattroporte innemen. Deze nieuwe generatie komt in 2025 op de markt, maar een V8 zal er niet meer in te vinden zijn.
Dat er ook een elektrische variant van de Quattroporte komt, lijkt logisch, gezien het merk ook al EV-versies gaat bouwen van de MC20 en de volgende GranTurismo/GranCabrio. Het is eerder de vraag of er nog een versie met verbrandingsmotor naast zal bestaan...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!