Wang Wentao, de Chinese minister van Handel, begon zijn rondreis door Europa door het succes te verklaren achter de Chinese elektrische auto. Hij weerlegde daarbij de aantijging dat dat het gevolg zou zijn van overheidssteun. Dat Chinese autobouwers zo competitief zijn, is volgens Wentao “eerder te danken aan een voortdurende innovatie, een perfect draaiend productie- en toelevercircuit en de zeer competitieve thuismarkt”.
De Chinese minister van Handel bracht die boodschap naar aanleiding van een rondetafelgesprek in Parijs op zondag 7 april. Naast Wentao namen daaraan vertegenwoordigers van tien grote Chinese bedrijven uit de sector van de elektrische auto deel, zoals BYD, batterijgigant CATL en Geely. Die bedrijven wilden zo hun naam zuiveren en aantonen dat ze helemaal geen subsidievoordeel hebben genoten ten opzichte van andere constructeurs.
Ter herinnering: sinds september 2023 loopt er een onderzoek op last van de Europese Commissie naar de Chinese overheidssteun voor elektrische auto’s. Dat onderzoek zou in november 2024 afgerond moeten worden. Op grond van de resultaten daarvan zou de EV eventueel een invoerheffing kunnen instellen voor Chinese auto’s.
LEES OOK: Onze eerste test van de BYD Seal U
Ontmoeting met de Meo
De Chinese delegatie ontmoette op maandag 8 april ook Luca de Meo, CEO van Renault en voorzitter van de Europese vereniging van autobouwers ACEA. Volgens welingelichte bronnen zou de Meo tijdens die meeting aangestuurd hebben op een nauwere samenwerking tussen China en Europa, onder meer voor de ontwikkeling van nieuwe batterijen. Officieel onthoudt zowel China als de ACEA zich voorlopig echter van commentaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!