Het ene design is het andere niet. Zo had de Ferrari SF90 Stradale het aanvankelijk wat moeilijk om zijn ietwat gewaagde lijnenspel te verdedigen tegen de krititische Ferraristi, die de plug-inhybride supersportwagen niet mooi genoeg vonden voor een Steigerend Paard. Het moet gezegd, het koetswerkontwerp vroeg wel wat gewenning. Het leek alsof de voorzijde en de achterzijde nogal slordig aan elkaar gezet waren. Dat gezegd zijnde staan die designtwijfels de verkoop van de Ferrari SF90 Stradale niet in de weg. Eerder integendeel.
Nu had het helemaal anders kunnen lopen. Want aanvankelijk zou de Ferrari SF90 er anders gaan uitzien, alleen belandde het koetswerkdesign bij een andere constructeur. De man die de Stradale op papier zette, verhuisde immers naar Pininfarina en nam zijn ontwerp gewoon mee. En het Italiaanse designhuis was zo gecharmeerd door het lijnenspel dat het besloot het te gebruiken voor zijn elektrische hypercar: de Pininfarina Battista. En als je goed kijkt, merk je inderdaad de verwantschap tussen beide ontwerpen.
PHEV versus EV
De Ferrari SF90 Stradale beschikt over een plug-inhybride aandrijflijn die een vierliter-V8 combineert met twee turbo's en drie elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 1.000 pk. Power die op alle vier de wielen gezet wordt via een gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling. In Qualify-modus sprint de SF90 Stradale in 2,5 seconden van 0 naar 100 en in 6,7 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 340 km/u.
De Pininfarina Battista is van een andere orde, met dank aan de elektrische aandrijflijn van de Rimac Nevera. Dan hebben we het over een systeemvermogen van meer dan 1.900 pk, wat zich vertaalt in een 0 tot 100 km/u-sprintje in minder dan 2 seconden en een topsnelheid van 350 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!