De goede banden tussen Ford en Volkswagen leiden binnenkort tot elektrische modellen van de eerste die bouwen op de elektrische architectuur van de tweede. Dat modulaire MEB-platform dat de VW-groep voor een heleboel modellen gebruikt, krijgt binnenkort een compacte variant (MEB Short) en een performante evolutie (MEB+). Toch is Ford niet geïnteresseerd in een verlengd gebruik van de elektrische VW-technologie.
LEES OOK Preview: facelift VW ID.3 (2023)
Dat zegt Martin Sanders, het hoofd van de Europese Ford-afdeling die zich bezighoudt met elektrische wagens. Er komen binnenkort twee elektrische SUV-modellen die bouwen op de MEB-architectuur van Volkswagen, maar daarna grijpt Ford naar zijn eigen elektromodules. De MEB-deal met VW was niet meer dan een "tijdelijke oplossing" die Ford vooral "twee jaar aan ontwikkelingstijd" bespaard heeft.
Elektrische SUV
De eerste Ford die gebruik maakt van VW's MEB-architectuur zou in het voorjaar van 2023 onthuld worden. Het wordt een compacte SUV die van de band zal rollen in Keulen, in de fabriek waar de Ford Fiesta nog even geproduceerd wordt vooraleer definitief op pensioen te moeten vertrekken.
De samenwerking tussen Ford en VW gaat verder dan het gebruik van het MEB-platform. Denk maar aan de jongste generatie van de Ford Tourneo Connect, want dat ik eigenlijk een Volkswagen Caddy. Of aan de VW Amarok, want dat is eigenlijk een Ford Ranger.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!