BMW experimenteerde er een tijdje mee, al trekken vandaag vooral de Japanners (Toyota, Subaru, Yamaha, Kawasaki en Mazda) aan de kar: verbrandingsmotoren die op waterstof draaien, worden weer op de ontwikkelingsagenda geplaatst. Opgepast: we hebben het niet over waterstofwagens met brandstofcel, zoals bijvoorbeeld de Hyundai Nexo of de Toyota Mirai. Maar over "klassieke" verbrandingsmotoren die draaien op waterstof in de plaats van op benzine. Nu lijkt ook Ford interesse te tonen in deze technologie, want gelekte patenttekeningen tonen een turbomotor op waterstof.
>> Lees ook – Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof voor Toyota
Als we de patenttekeningen juist interpreteren, zou Ford een manier ontwikkeld hebben die de verhouding tussen lucht en waterstof in de verbrandingskamers beter stuurt, waardoor de waterstofmotor armer kan draaien, wat het probleem van het pingelen zou tegengaan. En dat is interessant, want waterstof verbrandt sneller dan benzine. Er is geen nieuws over concrete toepassingen en al helemaal niet over een timing, maar dat Ford zich de moeite getroost om in deze technologie te investeren, moet fans als muziek in de oren klinken.
Bron: Musclecarsandtrucks.com // Foto's: Ford Mustang GT500 Shelby Heritage Edition
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!