Het was feest bij BMW, want in 2022 mocht de M-afdeling 50 kaarsjes uitblazen. En voor die verjaardag werd het grove geschut bovengehaald, want het ene M-model volgde het andere razendsnel op: van de BMW M3 Touring en de BMW M4 CSL over de BMW M2 Coupé en de BMW XM tot de speciale 3.0 CSL Hommage.
LEES OOK – BMW M blijft handbak trouw
Maar nog belangrijker is de komst van de nieuwe BMW 5 Reeks, die meteen te bestellen is als elektrische i5. En die BMW i5 zal eveneens als sportieve M60 en als praktische Touring te krijgen zijn. En nu bevestigt de Beierse constructeur ook dat de sportieve M5 niet alleen als berline, maar ook als break aangeboden zal worden. Dus als BMW M5 Touring. Zoals dat het geval was met de E34- en de E61-generatie.
BMW M5 met V8 Hybrid
De nieuwe BMW M5 en M5 Touring zouden de plug-inhybride aandrijflijn van de nieuwe XM adopteren: een 4,4 liter grote V8 die ruggensteun krijgt van een elektromotor en van twee turbo's. In de SUV zorgt die combine voor 653 pk en 800 Nm. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via de M xDrive-vierwielaandrijving met actief M Sport-sperdifferentieel tussen de achterwielen.
Al wordt er ook een Label Red-versie van die BMW XM V8 Hybrid klaargestoomd, die over een systeemvermogen van 748 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm beschikt. Lijkt niet meer dan logisch dat de nieuwe BMW M5 en M5 Touring die PHEV ook in het vooronder geduwd krijgen.
Terugblik BMW M5 Touring
1992 BMW M5 Touring E34
De E34-generatie van de 5 Reeks Touring was de eerste breakversie die een M-behandeling kreeg. Tussen de voorwielen lag het S38-motorblok, een evolutie van de zes-in-lijn die ook de BMW M1 van power voorzag. In de M5 Touring was de krachtbron goed voor een piekvermogen van 340 pk (bij 6.900 o/m) en een maximumkoppel van 400 Nm (vanaf 4.750 o/m). En dat volstond om in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Hoe dan ook een hebbeding, want tussen 1992 en 1995 werden er slechts 891 exemplaren van de E34 BMW M5 Touring gebouwd.
2007 BMW M5 Touring E61
Met de E61 wou BMW graag een link leggen met de toenmalige F1-activiteiten, wat resulteerde in het gebruik van een atmosferische V10-krachtbron. Het hoogtoerige 5-literblok ontwikkelde 507 pk voor 520 Nm, waarmee de auto in 4,8 seconden naar 100 km/u sprintte en een topsnelheid van 305 km/u haalde. Deze BMW M5 Touring schakelde via de gerobotiseerde SMG-versnellingsbak met zeven verzetten. Net zoals bij de E34 bleef de oplage beperkt: tussen 2007 en 2010 zouden er 1.009 stuks gemaakt worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!