In de loop van 2024 komt Stellantis met een nieuwe generatie van de Fiat Panda. Dat wordt geen variatie op het 500-thema, maar een Italiaanse interpretatie van de nieuwe Citroën ë-C3. Naar het voorbeeld van zijn Franse neef wordt de nieuwe Panda wat groter (4,05 meter) en gaat hij voor een geblokte SUV-look - die wat aan de nieuwe Dacia Duster doet denken (en aan de nieuwe Opel Frontera?). Dat is toch wat we kunnen afleiden uit de gelekte patenttekeningen.
De nieuwe Fiat Panda bouwt op de Smart Car-architectuur van Stellantis en zou enkel aangeboden worden met een elektrische aandrijflijn. De huidige generatie zal nog een tijdje - mogelijk tot en met 2026 - verkocht worden met al dan niet hybride verbrandingsmotoren, zoals we dat ook zien bij de Fiat 500/500e en de Renault Mégane/Mégane E-Tech Electric.
Specificaties, rijbereik en prijs Fiat Panda Electric
Als de specificaties van de nieuwe Fiat Panda paralellel lopen met die van de nieuwe Citroën ë-C3, dan ontwikkelt zijn elektromotor een vermogen van 83 kW (113 pk). Dat volstaat om in 11 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid is begrensd op 135 km/u. De batterij van het type LFP (lithium-ijzer-fosfaat) heeft een capaciteit van 44 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van ongeveer 320 kilometer.
Een driefasige AC-lader van 11 kW is standaard en je kunt DC-snelladen tot 100 kW, zodat 26 minuten volstaan om het accupakket van 20 naar 80 procent van zijn mogelijkheden te brengen. Er is ook sprake van een goedkopere variant met kleinere batterij, die niet verder dan 200 kilometer zou geraken. Maar die wel onder de grens van de 20.000 euro zou duiken.
Bron: Automotive News
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!