Lamborghini verspreidde al een heleboel informatie over zijn nieuwe supercar, maar dankzij lekken op Instagram kunnen we er nu ook een naam en een gezicht opkleven. Hier is de opvolger van de Aventador: de Lamborghini Revuelto! Dat is een zogenoemde HPEV, kort voor High Performance Electrified Vehicle. Want centraal achterin ligt een plug-inhybride V12 die een systeemvermogen van 1.015 pk ontwikkelt. In voorwielaangedreven EV-modus blijven er 180 paarden van over.
Die V12 achteraan in de Lamborghini Revuelto is nog steeds 6,5 liter groot, maar wordt wel omschreven als een volledig nieuwe motor. Met een gewicht van 218 kg is het blok 17 kg lichter dan de twaalfpitter in de Aventador, terwijl hij goed is voor 825 pk en 725 Nm (tegenover 780 pk en 720 Nm in de Invencible en de Autentica).
PHEV versus HPEV
In vergelijking met in de Aventador ligt de verbrandingsmotor voortaan 180 graden gedraaid. De krachtbron wordt gecombineerd met een volledig nieuwe versnellingsbak, een gerobotiseerde achtbak met (natte) dubbele koppeling die dwars achter de V12 ligt. Op de versnellingsbak is een 110 kW en 150 Nm sterke elektromotor gemonteerd die dienstdoet als starter-generator, maar die ook de achterwielen kan aandrijven.
De Lamborghini Revuelto zal nog wel kunnen rekenen op vierwielaandrijving, maar de fysieke verbinding tussen de voor- en de achtertrein verdwijnt. In de plaats van een cardanas wordt de middentunnel ingenomen door een via de stekker oplaadbare lithium-ionbatterij van 3,8 kWh. Vooraan zitten nog twee elektromotoren van eveneens 110 kW, die elk één voorwiel aandrijven en dus gebruikt kunnen worden voor torque vectoring.
Monofuselage
De constructeur uit Sant'Agata Bolognese gaat er prat op dat het onderstel van de Lamborghini Revuelto geïnspireerd is door de luchtvaart. De volledige monocoque is van carbon, terwijl de voorste structuur gemaakt is van een composietmateriaal bestaande uit in hars gedrenkte korte koolstofvezels. Dat voorframe zou veel meer energie absorberen dan dat van de Aventador Ultimae.
De 'monofuselage', zoals het chassis van de Lamborghini Revuelto wordt genoemd, zou 10% lichter zijn dan de structuur van de Aventador. Daarnaast spreekt Lamborghini ook van een 25% hogere torsiestijfheid, met alle positieve gevolgen vandien voor de rijdynamiek. Ook het dak is trouwens van carbon, wat in theorie het zwaartepunt moet verlagen. Wat de chassisstructuur betreft, gebruikt enkel het achterframe aluminium.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!