Wie op zondagmorgen om pistolets gaat, is zelden helemaal wakker. We moesten onze ogen dan ook eens extra uitwrijven om zeker te zijn, maar vlak bij de bakker stond wel degelijk een gedeeltelijk gecamoufleerd prototype geparkeerd. Van de Xpeng G9, deze keer. Opnieuw in het centrum van Antwerpen, vlak bij de laadpalen waar we vorige week de Xpeng P7 tegen het geblutste lijf liepen.
We weten niet waarom de een of andere Xpeng-ingenieur een boon voor Antwerpen heeft. Misschien ging hij die zondagochtend ook om pistolets en had hij de sleutels van die Xpeng G9 nog in zijn zak zitten. Kan allemaal, al is het wel opvallend dat de Chinese constructeur geen enkele moeite doet om de testwagens voor het grote publiek te verstoppen. Misschien zit er zelfs een stuntje achter. Guerrillamarketing?
Prijs en leveringen Xpeng G9
Helemaal nieuw is de Xpeng G9 niet. Deze elektrische SUV, die het formaat heeft van een Audi Q8 e-Tron of een Mercedes EQE SUV, wordt al te koop aangeboden. Ook in Europa, toch als je in Nederland of Noorwegen woont. En binnenkort zou het Chinese Xpeng ook elektrische auto's op de Belgische markt verkopen, al is het nog niet helemaal duidelijk via welke kanalen.
LEES OOK Opinie: hoe moreel is de aankoop van een Chinese auto?
In Nederland hangt er al een prijskaartje aan de Xpeng G9, de eerste leveringen zijn gepland voor september 2023. De achterwielaangedreven Long Range-variant verandert er van eigenaar vanaf 61.990 euro, de vierwielaangedreven Performance-topversie kost 71.990 euro. De als instapper bedoelde Xpeng G9 RWD Standard Range wordt er (nog) niet verkocht.
Specs en rijbereik Xpeng G9
De Xpeng G9 RWD Long Range komt met een elektromotor die 313 pk en 430 Nm op de achteras zet. De elektrische SUV sprint in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. De door twee elektromotoren aangedreven Xpeng G9 AWD Performance beschikt over een systeemvermogen van 551 pk en een maximumkoppel van 717 Nm. 3,9 seconden volstaan om van 0 naar 100 km/u te sprinten.
LEES OOK Overzicht: alle Chinese merken op de Belgische markt
De Standard Range houdt het bij een batterij van 78,2 kWh en geraakt 460 kilometer ver op een batterijlading. De Xpeng G9 RWD Long Range en de AWD Performance gebruiken een accupakket met een capaciteit van 98 kWh en beloven een WLTP-rijbereik van respectievelijk 570 en 520 kilometer.
Laden en lossen
De Xpeng G9 komt met een 800-voltarchitectuur die supersnel laden promoot, want op gelijkstroom zou de elektrische SUV kunnen opladen tot 480 kW. Nu blijft dat een theoretisch gegeven, want de meeste Europese laders gaan niet boven de 200 kW. Ook de Chinese constructeur lijkt een veiligheidsmarge te hebben ingebouwd, want officieel communiceren ze een DC-snellaadvermogen van 300 kW.
LEES OOK Een Chinese bedrijfswagen, is dat wel een goed idee?
De Xpeng G9 is 4,89 meter lang, telt twee zetelrijen met vijf zitplaatsen en heeft een kofferinhoud van 660 liter – en nog eens 70 liter extra in de frunk. Met neergeklapte achterbank bedraagt het maximale laadvolume 1.575 liter. Je kan de Xpeng G9 SUV ook bestellen met een trekhaak. Het maximale trekvermogen van deze elektrische auto bedraagt 1,5 ton, zowel voor de RWD als de AWD.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!