Op het jongste salon van Genève ging Thomas Brachmann, hoofd van het ontwikkelingsdepartement van Honda, met een van onze collega's dieper in op de FCV Concept: Het voorgestelde product ligt relatief dicht bij de productieversie. En hij voegde er nog aan toe dat alleen wat details aan het koetswerk nog zullen worden herzien. Honda wil dan ook net als Toyota op grote schaal waterstofauto's gaan produceren tegen 2020. Zoals bekend bouwt Toyota al de Mirai, waarvan al 3.000 stuks per jaar worden geproduceerd. U hoeft zich echter nog niet naar de dealer te haasten, want de democratisering van waterstof zal wellicht pas voor binnen tien of vijftien jaar zijn.
De volgende generatie Honda's op waterstof zal de twee huidige modellen, de FCX en de FCX Clarity, in 2016 aflossen. Dat zal gepaard gaan met een duidelijke verbetering van de prestaties en de kosten. De nieuwe brandstofcel, die volledig onder de motorkap werd ondergebracht, zal namelijk 33 procent kleiner zijn en een vermogensdichtheid hebben van 3,1 kWh/l (of bijna 100 kilowatt), wat het geheel bijna 60 procent performanter zal maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!