De Europese EV-transitie verleidt een heleboel constructeurs tot grote uitspraken over hun toekomstige wagenpark, want als het over elektrische auto's gaat, probeert iedereen nog heiliger te zijn dan de Paus. Maar die elektrische auto leeft momenteel vooral bij gratie van fiscale stimuli en andere voordelen. Zelfs in Noorwegen valt de EV-verkoop helemaal in duigen zodra de mensen geen geld meer toegeschoven krijgen om de dure aankoop te verlichten.
LEES OOK Europese autobestuurder verkiest benzine, maar elektrisch in de lift
De gewone man in de straat staat erbij en kijkt ernaar, want die ziet het aantal betaalbare opties razendsnel kelderen. Eerst was er de Citroën Berlingo en zijn Stellantis-klonen bij Opel en Peugeot, die hun versie met verbrandingsmotor overboord gooiden en nog enkel als elektrische bestelbreak in de catalogus staan. Vervolgens kwam Ford met het nieuws dat de Fiesta noch de Focus een opvolger zouden krijgen.
Hyundai houdt vol
Nu is het niet overal kommer en kwel, want ondanks zijn indrukwekkende aanbod aan elektrische auto's is Hyundai niet van plan om de i10, de i20 of de i30 uit het gamma te schrappen. Toch niet als we Michael Cole, hoofd van Hyundai Motor Europe, mogen geloven. Omdat hij "geen enkele kopersgroep de rug wil toekeren".
Hoewel Cole aangeeft dat zowel de Hyundai i10, de i20 als de i30 een opvolger zouden krijgen, geeft hij wel toe dat de Koreaanse constructeur bekijkt hoe ze de marktsegmenten (respectievelijk A, B en C) waarin deze modellen momenteel actief zijn, het best kunnen invullen. Dus neem zijn woorden met een korreltje zout. Weet bijvoorbeeld dat je in Noorwegen inmiddels nog enkel elektrische Hyundai-modellen kan kopen.
Opmerkelijk: de nauw met de Hyundai i20 verwante Kia Rio krijgt geen opvolger en verdwijnt na deze generatie gewoon uit de catalogus.
Bron: AutoCar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!