A3 (mei 2020)
Audi’s bestseller komt terug voor een 4e generatie. Dit nieuwe model komt in de maand mei eerst als 5-deurs Sportback en vervolgens als 4-deurs berline. De nieuwe A3 Sportback onderscheidt zich door scherpere lijnen en nieuwe lichtblokken. Een milde hybridisering op 48 V komt ook naar de TFSI-benzinemotoren. Net zoals het oude model staat er een g-tron op CNG op de planning, samen met sportieve S3 en RS3-modellen. De A3 Cabriolet komt niet terug in het gamma, de ontwikkelings- en productiekosten zouden te hoog zijn tegenover het verwachte aantal verkopen.
A5 e-tron (eind 2021)
Een elektrische versie van de A5 Sportback zou ook het daglicht kunnen zien. Die zou dan de bestseller van het segment moeten beconcurreren, natuurlijk de Tesla Model 3. De basis van het model zou van het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) moeten komen dat gezamenlijk door Audi en Porsche is ontwikkeld.
Q2 (herfst 2020)
De compacte SUV van Audi geniet in de herfst van dit jaar van een facelift. De grootste wijzigingen zouden zich in het interieur bevinden, met een meer verfijnde cabine en de volledig digitale Virtual Cockpit. De veranderingen aan het exterieur zouden minder opvallend zijn. Ook het motorenpalet zou quasi onveranderd blijven. Er zijn wel geruchten over een RS Q2 met 400 pk voor begin 2021, met de melodieuze 5-cilinder turbo.
Q4 e-tron (midden 2021)
Deze compacte elektrische SUV zal zijn MEB-platform delen met de VW ID.3 en moet op technisch vlak bijna identiek zijn aan de ID.Crozz, de elektrische SUV van Volkswagen. De Q4 onderscheidt zich met een grote achthoekige grille, die ook op de meeste andere e-tron-modellen van Audi zit. Het is echter nog steeds onduidelijk of er een instapmodel met achterwielaandrijving komt, of als alle Q4 e-trons vierwielaandrijving krijgen, waarvoor er een extra elektromotor nodig is op de vooras.
Q5 (herfst 2020)
De gefacelifte Q5 komt zowat gelijktijdig met de Q2. Zijn snoet wordt hertekend met een grotere grille en nieuwe optionele OLED-koplampen. De achterlichten zouden ook een nieuwe lichtsignatuur krijgen. Op technisch vlak verandert er niets, al zou de hybride versie zijn elektrische autonomie wel licht zien stijgen van 40 naar ongeveer 45 km.
e-tron GT (eind 2020)
Met het J1-platform van de Porsche Taycan zou de e-tron GT zeer dicht aanleunen tegen de conceptversie met dezelfde naam. De meest opmerkzame personen zullen enkele stijlkenmerken herkennen die doen denken aan de eerste Audi Quattro. De e-tron GT wordt ook de eerste elektrische sportwagen van Audi. Hij zou vergelijkbare prestaties moeten hebben als de Taycan, hoewel de motorisaties van het model met de vier ringen nog niet bekend zijn.
Illustraties : Christian Schulte & constructeurs
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!