Officieel zwijgt Toyota in alle talen, al hangt er ondertussen zoveel rook in de wandelgangen dat er wel ergens vuur moet zijn. Een eerste serieuze pluim steeg op bij het Japanse Best Car dat de komst van een nieuwe Toyota-coupé al half bevestigde. Het magazine baseert zich daarvoor op het succes van de huidge GR-lichting, een potentieel dat Toyota graag ten volle aan zou willen spreken. En hoe kan dat beter dan met een compacte roadster/coupé?
Evenzeer de geruchten voedend is de uitspraak van CEO Akio Toyoda die de ambitie koestert de 'drie broers' - de MR2, de Celica en de Supra - opnieuw tot leven te wekken. GR heeft de Supra-lijn voortgezet, terwijl de GR86 door kan gaan als nakomeling van de Celica. Blijft dus de MR2...
Al is het finaal Daihatsu dat de molen het hardst doet draaien. De volwaardige Toyota -dochter kwam onlangs immers met de Vision Copen op de proppen, een revival van de koddige roadster van een paar decennia terug. Zij het deze keer een hele maat groter. Zo ongeveer de afmetingen van de S-FR Concept van bijna 10 jaar terug.
Terug van weggeweest
Een kwiek karretje dat op het toenmalige salon van Tokio de show stal met zijn kleine, vooraan geplaatste verbrandingsmotor die de achterwielen aandrijft. Of Small, Front-engined, Rear-wheel drive (S-FR). Waarbij het ding het niet zozeer moest hebben van zijn topvermogen, dan wel van zijn pluimgewicht. Een Mazda MX-5, quoi. Maar dan by Toyota.
De S-FR kreeg nooit een productioneel vervolg, maar blijkt nu dus voor de Daihatsu Copen toch opnieuw vanonder het stof zijn gehaald. Wat doet vermoeden dat hij finaal eveneens een vervolg zou kunnen krijgen als Toyota.
Een piste die ons plausibeler lijkt dan die van de elektrische FT-Se die een paar maanden terug werd voorgesteld op de Tokyo Motor Show. Omdat Toyota bij de believers hoort wat betreft de toekomst van de verbrandingsmotor, vooral voor zijn sportiever gerief. Een plaatje waar die elektrische roadster niet echt in past. Maar evengoed omdat Toyota zelf aangaf dat die FT-Se niet voor het einde van dit decennium zou zijn.
Is er iemand bij Toyota die de sluier iets verder op zou willen tillen? De autocommune dankt hen alvast bij voorbaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!