Juich nog niet te vroeg, voor eind 2026 moeten we ons niet verwachten aan een daadwerkelijk productierijp resultaat. Maar dixit Gjaja wordt er ondertussen wel hard gesleuteld aan een nieuwe modulaire elektrische architectuur. Een ontwikkeling die volledig draait rond de kerwoorden 'betaalbaar' en 'efficiënt'.
Ford beseft namelijk maar al te goed dat het zijn naam en faam heeft gemaakt met een reeks betaalbare stads- en familiewagens. Een segment waar het in zijn elektrische revolutie nu volledig van wegstuurt. Het is te zeggen, de Explorer EV, Capri EV en Mach-E zijn nog altijd familiewagens, zij het evenwel niet meer van de 'betaalbare' soort. We gaan er gemakshalve vanuit dat de op stapel staande Puma Gen-E daar weinig verandering in zal brengen.
Dat tradtioneel publiek hoopt het Blauwe Ovaal dan ook terug te winnen met een lichting goedkopere EV's waar de focus vooral zal liggen op prijs en verbruik eerder dan luxe of omvang. Modellen die Ford eveneens in staat moeten stellen de concurrentie aan te gaan met de Chinese EV's en Tesla.
Zo zou er qua batterijtechnologie bijvoorbeeld gekeken worden in de riching van lithium-ijzerfosfaatcellen, wegens een pak goedkoper (en tegelijk duurzamer) dan de NMC-pakketten die in de Explorer en co worden gebruikt.
Verrijst de Fiesta?
Of het dan effectief gaat over de wedergeboorte van de Fiesta en Focus? Daarover houdt iedereen bij Ford de lippen stijf op elkaar. Sowieso zal het nieuwe platform eerst ingezet worden in de States en dus voor de Amerikaanse Fords.
Pas daarna steekt de onderbouw de oceaan over. In eerste instantie allicht voor de opvolger van de huidge Puma. Al liet Gjaja verstaan dat er naast die compacte SUV nog veel plek is voor andere koetsvarianten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!