Volgens het Britse Autocar zou het Oostenrijkse KTM binnenkort een straatversie op de markt brengen van de X-Bow GTX (zie foto's). Die laatste werd ontwikkeld als trackdayvariant op basis van de GT2-raceversie. Net als die twee op het circuit gerichte uitvoeringen zou de nieuwe straatversie gebruikmaken van de 2,5 liter grote vijfcilinder uit de Audi RS 3 Sportback, gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met zeven verhoudingen en een sperdifferentieel.
Maar in plaats van 400 pk zoals in de vijfdeurs uit Ingolstadt, zou het vermogen net als in de GT2-racer kunnen oplopen tot 600 pk (de X-Bow GTX heeft er 523). Dat belooft voor de prestaties, als je weet dat een GT2-exemplaar niet veel meer dan een ton op de weegschaal zet, met dank aan de door specialist Dallara ontwikkelde en in koolstofvezel uitgevoerde monococque van slechts 80 kilo. De straatversie zal wellicht wat meer wegen, maar de verhouding gewicht-vermogen zou nog altijd onthutsend moeten zijn.
-
Lees ook: KTM X-BOW GT4 : Niet voor watjes
Eigen look, naam nog onbekend
Nog volgens onze collega's van Autocar zou de afgeleide een eigen koetswerk krijgen en zou hij ook een eigen naam krijgen. Instappen zou gebeuren langs een ook al uit koolstofvezel vervaardigde koepel zoals van een jachtvliegtuig. Aandacht verzekerd dus wanneer je hiermee arriveert op de place m'as-tu vu.
Wanneer deze concurrent voor de Dallara Stradale of de BAC Mono beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend, laat staan hoeveel hij zal kosten. Maar om een idee te geven: voor een X-Bow GTX (waarmee je je dus enkel kan uitleven op circuit) ben je ongeveer 230.000 euro kwijt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!