Lamborghini-liefhebbers zijn zeker vertrouwd met de afkorting SVJ – voor Super Veloce Jota – die zowel de Miura als de Aventador sierde. De ‘Jota’ was een referentie naar annex J uit het FIA-autosportreglement, waarin de specificaties van racewagens werd vastgelegd. Lamborghini plakt die befaamde letter nu ook achter zijn Huracan Super Trofeo.
Na de Huracan STO (voor Super Trofeo Omologato) maken we nu dus kennis met de Huracan STJ of Super Trofeo Jota, die daarmee een vervolg breit aan de speciale reeks ter ere van het 60-jarige bestaan van Lamborghini in 2023. Samen met deze STJ valt nu echt wel het doek over de Huracan, na een carrière van tien jaar. Vandaar ook de tien stuks die van de STJ zullen worden gebouwd: één voor ieder jaar dat de Huracan in productie was.
Lamborghini Huracan STO ‘Plus’
Concreet vertrekt de Lamborghini Huracan STJ van de STO-versie. Centraal achterin ligt dan ook dezelfde, 640 pk en 565 Nm sterke atmosferische V10 van 5,2 liter, gelinkt met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Het grote verschil tussen de STJ en STO is dat dat die STJ aerodynamisch nóg verder gaat.
LEES OOK Zo heet de opvolger van de Lamborghini Huracan
Zo is de befaamde ‘cofango’ (het koetswerkelement dat én de motorkap én de voorvleugels omvat) aan weerszijden voorzien van een kleine vleugel, waardoor de downforce verbetert, de voortrein meer grip vindt en de stuurprecisie in snelle bochten erop vooruitgaat. Idem achteraan, waar de spoiler 3 graden meer gekanteld staat, om ook de achterkant zwaarder te belasten en zo het algemente evenwicht tussen voor- en achterpartij niet te verstoren.
Verder worden de actieve schokdempers uit de gewone Huracan hier vervangen door in vier richtingen regelbare exemplaren die verwant zijn met het spul dat in de autosport gebruikt wordt. De twintigduimvelgen met centrale moer zijn geschoeid met specifieke Bridgestone Potenza Race-rubbers. Het zijn allemaal maar details, maar ze maken de Huracan STJ wel een volle seconde sneller over een rondje op het technisch veeleisende circuit van Nardo.
10 stuks, twee kleurenthema’s
Van de Lamborghini Huracan STJ worden dus maar 10 exemplaren gebouwd, waarbij de klanten kunnen kiezen uit twee kleurenconfiguraties die het Lamborghini Centro Stile voor deze speciale reeks uitdokterde. De eerste combineert Grigio Telesto (grijs) voor het koetswerk met een dak in Nero Noctis (zwart) en accenten in Rosso Mars (rood) en Bianco Iso (wit); de tweede vervangt de grijze hoofdkleur door Blu Eliadi (blauw).
Het interieur is voor beide identiek, met stoelen met zwart alcantara (Nero Cosmus) en rode (Rosso Alala) stiksels en lederaccenten. Uiteraad mocht een nummeringsplaatje van koolstofvezel (‘1 of 10’) niet ontbreken, om het exclusieve karakter extra in de verf te zetten. Elke klant krijgt daarnaast de mogelijkheid een gepersonaliseerd plaatje toe te voegen aan de passagierskant. Naar prijzen hebben we het raden, maar de tien exemplaren hebben naar goede gewoont wel allemaal al een koper gevonden
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!