Tegen 2028 wil Lotus zijn transformatie rond hebben, het zogenaamde 'Vision80'-plan, waarbij zowel het gamma van de constructeur volledig nieuw moet zijn, net als zijn bedrijfsstructuur. Het is een plan dat mogelijk is gemaakt door de overname van Lotus door Geely, dat ook Volvo, Polestar en Lynk & Co binnen de groep heeft zitten. Het eerste model van deze revolutie kenden we al: de elektrische hypercar Lotus Evija, die 2.000 pk sterk is en zijn laatste ontwikkelingsfases ingaat.
Maar ook de kern van het gamma krijgt binnenkort een verjongingskuur in de vorm van een nieuwe sportwagen, die zowel de Elise, Exige als de Evora moet opvolgen en die we tot nu toe enkel kenden als 'Type 131'.
Geen hybride
Nu onthult Lotus de naam van zijn nieuwe sportwagen: de Lotus Emira, wat zoveel moet betekenen als 'leider'. De Emira wordt geen hybride of elektrische wagen, het zal de laatste Lotus worden die puur en alleen gebruik maakt van een verbrandingsmotor voor zijn aandrijving. Na dit model zal Lotus enkel nog hybride en elektrische modellen op de markt brengen. De Emira rust daarnaast op een nieuwe aluminium architectuur met de naam 'Elemental'.
Klanten moeten de keuze krijgen tussen verschillende motorenopties, met een nieuwe partner voor een van de opties die een motor zou hebben gebouwd die "hypermodern is, met de nieuwste technologie en afgesteld om die typische Lotus-ervaring te leveren". Daarnaast krijgt het design invloeden van de Evija. Een spartaanse sportwagen zoals de Exige wordt het echter niet, CEO Matt Windle laat vallen dat er "comfort, technologie en ergonomie" zijn te vinden aan boord. De onthulling staat gepland op 6 juli 2021.
SUV op komst
Naast de Elemental-architectuur van de Emira, wil Lotus zijn gamma flink uitbreiden op basis van in totaal 4 platforms, met elk een eigen segment voor ogen.
- Elemental: het platform van de Lotus Emira, bedoeld voor lichtgewicht sportwagens.
- Extreme: de basis van de Lotus Evija, ontworpen voor hypercars die toch nog het typische Lotus-gevoel moeten hebben, zoals een directe stuurinrichting, een gebalanceerde demping en een responsieve aandrijflijn, ook zonder snel te gaan.
- Evolution: bedoeld voor meer premium 'lifestyle'-modellen om de verkoopcijfers van Lotus op te krikken. Met andere woorden: de basis voor een (elektrische) SUV van Lotus.
- E-Sports: het platform dat samen met Alpine wordt ontwikkeld voor de lichtgewicht elektrische sportwagen van de twee merken, maar dat ook modulair is om andere modellen erop te kunnen bouwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!